Wario tekenen: de animatie van Wario Land
De medewerkers van Nintendo Online Magazine uit Japan zaten rond de tafel met de ontwikkelaars van Wario Land: The Shake Dimension om Wario’s nieuwste avontuur te bespreken. Hier volgt een transcriptie van het interview. Je kunt op deze link klikken om het eerste deel van het interview te lezen.
Etsunobu Ebisu, producent: Naast het ontwikkelen van een platformspel met een simpele besturing, dachten we ook na over de richting die we moesten nemen met betrekking tot visuele elementen, zoals achtergronden. (Producent Takahiro Harada) en ik heb een poosje ideeën uitgewisseld en kozen uiteindelijk voor de huidige stijl.
Takahiro Harada, producent: Het was ditmaal een van onze doelen om het ultieme 2D-spel te maken.
Tadanori Tsukawaki, hoofdontwerper: Toen (regisseur Madoka) Yamauchi voorstelde om volledig handgetekende animaties te gebruiken voor de beelden, twijfelde ik. Het is moeilijk om aanpassingen te maken met handgetekende animaties.
Harada: Met een 3D Wario, die is opgebouwd uit polygonen, is het bijvoorbeeld makkelijk om de vorm van zijn baard een beetje te veranderen. Met traditionele animatie zouden er honderden beeldjes zijn van Wario, die je stuk voor stuk zou moeten veranderen. Als je bij een achtergrond de positie van een voorwerp zelfs maar een beetje wilt aanpassen, kun je niet slechts één onderdeel vervangen — je zult het geheel moeten veranderen.
Tsukawaki: In het begin maakte ik me zorgen, maar naarmate we vorderingen maakten, dacht ik: ‘Dit heeft impact!’ Eerst voorzagen de animators ons van lijntekeningen. Die gebruikten we om het spel te draaien. En zelfs met alleen maar deze lijntekeningen zagen de bewegingen er goed uit. Het had een soort warmte die je niet altijd kunt bereiken met polygonen.
Tsukawaki: Dat hangt af van de specifieke beweging, maar het zullen er ongeveer 30 zijn voor één actie. Voor Wario alleen waren er meer dan 2000. Voor de vijanden waren er rond de 6000, inclusief degenen die we uiteindelijk uit het spel hebben gelaten. We moesten al deze beeldjes digitaliseren om ze in de software op te kunnen nemen. (Hoofdprogrammeur Koichi) Yagi heeft daar een hoop energie in gestoken.
Koichi Yagi, hoofdprogrammeur: Ik ben al een lange tijd programmeur, maar dit was voor mij de eerste keer dat ik een spel maakte met zoveel patronen. Zoals Tsukawaki zei waren er ongeveer 2000 voor Wario — zo'n 200 verschillende bewegingen. Die worden opgeslagen in het geheugen, zodat ze op ieder willekeurig moment kunnen worden weergegeven. Er was slim programmeerwerk voor nodig om dat voor elkaar te krijgen.
Yagi: De achtergronden worden niet herhaald, dus de hoeveelheid omgevingen was groter dan ik ooit had gezien. Het was zo groot dat de omgevingen alleen al de GameCube volledig zouden hebben gevuld. Het was niet makkelijk om dat allemaal mee te nemen.
Ebisu: Eerder hadden we overwogen om het spel in 3D te maken. Op basis van mijn ervaringen uit het verleden wist ik dat er enorm veel werk mee gemoeid zou zijn, om alles - van personages tot omgevingen - met de hand te tekenen. Lang geleden was het iets waar je van droomde, maar wat je nooit feitelijk hebt klaargespeeld. Dit keer besloten we echter een poging te wagen.
NOM: (Animatiebedrijven) Production I.G en Kusanagi waren betrokken bij het ontwerp, toch?
Ebisu: Dat klopt. We bedachten dat we beter de hulp konden inroepen van bedrijven die meer kennis van zaken hadden. Production I.G hielp met de animatie van personages en de openings- en sluitingsfilmpjes. En Kusanagi hielp ons met de achtergronden.