CI_WiiU_Splatoon_InterviewPart2_01.jpg
De kleurrijke inktknaller Splatoon, die in mei van vorig jaar exclusief is uitgebracht voor de Wii U, is populair gebleken bij zowel ervaren fans van online shooters als spelers die gewoon van een lekkere knoeiboel houden! Spelers bewapenen zich met allerlei inktwapens en werken online samen in spannende wedstrijden van vier tegen vier om zo veel mogelijk grondgebied te veroveren.
In het eerste deel van ons Splatoon-interview gaven Hisashi Nogami, de producer van Splatoon, en Katsuya Eguchi, de algemeen producer van de game, antwoord op een aantal keiharde vragen over hun Splatfests-keuzes. Terwijl het Europese online toernooi Go4Splatoon wordt voorgezet, krijgen we in het tweede deel van ons interview een paar tips van Hisashi Nogami en komen we meer te weten over de ontwikkeling van Splatoon.
Nintendo of Europe: Fijn dat je er bent. We hebben een dringende vraag waar we graag mee willen beginnen. Toen jullie aan Splatoon werkten, wilden jullie toen bewust een shooter maken, of is dat gewoon vanzelf gebeurd?
Hisashi Nogami: Toen we voor het eerst aan Splatoon begonnen te werken, waren we eigenlijk niet zozeer bezig met het maken van een schietspel. We wilden verder gaan dan een bestaande franchise en een volkomen nieuwe game creëren. Dat was het oorspronkelijke idee. Maar toen we van alles gingen uitproberen tijdens de ontwikkeling, kwamen we steeds terug op het idee van een game waarin je de grond verft met inkt om grondgebied te veroveren.
Toen we dat idee iets verder hadden uitgewerkt, kregen we het idee om de speler in de inkt te laten duiken om sneller te bewegen, en om verschillende wapens toe te voegen voor meer verschillende tactieken. Toen dachten we, laten we meer levels ontwerpen zodat er nog meer strategie bij komt kijken. Naarmate we meer elementen toevoegden aan de game, begon het steeds meer op een schietspel te lijken.
HN: Het hele idee was om ons niet te laten beperken door een bestaande franchise. Het belangrijkste was dat de game leuk moest zijn om te spelen. Toen we dat eenmaal hadden bereikt, bedachten we personages en een wereld die bij de gameplay zouden passen. We vonden dat de gameplay om een nieuwe wereld met nieuwe personages vroeg, dus zo zijn we op deze nieuwe franchise gekomen.
NoE: Ik denk dat de spelers dat ook zo ervaren. Splatoon heeft een zeer unieke stijl. Het uiterlijk, de muziek… Het komt allemaal samen tot een game met een ongekende sfeer. Waar kwam die inspiratie vandaan?
We dachten aan het soort Inklings dat dit spel zou willen spelen: types die graag plezier hebben en die wel van een lolletje houden, zeg maar. Om die reden zijn de Inklings in de game min of meer tieners. In de gamewereld is het rondspuiten van inkt net zoiets als skateboarden of BMX'en in onze wereld. Het is een beetje gevaarlijk en je doet het op straat, dus in die zin is het wel geïnspireerd door extreme sporten.
We probeerden te bedenken wat voor kleren deze mensen zouden dragen, en een soort skaterkleding leek wel mooi aan te sluiten op de gameplay. De ontwikkelaars van Splatoon zijn nu rond de 30, en veel van de kleding in de game is geïnspireerd door de stijl waarmee ze in hun jeugd zijn opgegroeid.