CI_SNES_SuperMarioKart_Devs.jpg
Deze reeks interviews is gedaan om de release van het Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System te vieren. Mijn onderwerp voor dit vierde interview is Super Mario Kart.
Recent zagen we de laatste nieuwe release in de Mario Kart-serie: Mario Kart 8 Deluxe voor de Nintendo Switch. Het is ondertussen 24 jaar geleden dat de originele Super Mario Kart werd uitgebracht. Voor ons het is in ieder geval duidelijk dat deze game een van de grootste Nintendo-klassiekers is geworden.
Hoe is de ontwikkeling van Super Mario Kart van start gegaan? Hoe heeft de unieke sfeer van deze game vorm gekregen? Ik praat over deze onderwerpen en nog veel meer met Tadashi Sugiyama en Hideki Konno, twee ontwikkelaars die meegewerkt hebben aan deze serie.
U heeft allebei aan het roer gestaan van Super Mario Kart. Lang daarvoor was u, Sugiyama-san, betrokken bij de ontwikkeling van Ice Climber1, dus u bent ook de geestelijk vader van Popo en Nana, toch?
1. Ice Climber: Een vertical-scrolling actieplatform-spel voor het Nintendo Entertainment System (NES). Het werd voor het eerst in januari 1985 uitgebracht in Japan. In september 1986 verscheen het spel op de Europese markt.
Ice Hockey2 voor het Nintendo Entertainment System. Sportspellen zijn erg populair in het buitenland, dus als ik met mensen uit andere landen praat en vertel dat mijn eerste project Ice Hockey was, dan weten ze precies waar ik het over heb. Dus dat was een ervaring waar ik later nog veel aan heb gehad. (lacht)
2. Ice Hockey: Een sportspel voor de NES. Het werd voor het eerst in januari 1988 uitgebracht in Japan. In april 1988 verscheen het spel op de Europese markt.
Ik was hoofd vormgeving, dus ik deed de planning en de vormgeving voor de achtergrond enzovoort.
Ik was voornamelijk hoofd technologie, dus ik was betrokken bij zaken als gameplaylogica. We hadden uiteraard toegewijde programmeurs in dienst, maar ik had ook de leiding over zaken die met het spelsysteem te maken hadden.
3. F-ZERO: Een racespel voor Super Nintendo Entertainment System (SNES). Het werd voor het eerst in 1990 uitgebracht in Japan. In 1992 verscheen het spel op de Europese markt.