Door de 3D van het Nintendo 3DS-systeem lijkt het alsof de wereld zich tot diep achter het scherm uitstrekt, dus zijn we daar vanaf het begin mee aan de slag gegaan. Bij beelden met veel diepte, is er een groot verschil tussen de beelden die naar het linker en rechter oog worden gestuurd. Door dat grote verschil ontstaat er een grote kans dat de beelden vervormd lijken als je het systeem niet recht voor je houdt. Bij een normaal spel is dat geen probleem, maar bij actiespellen bewegen mensen hun lichaam vaak met de actie mee.
De afstand die Mario springt verandert niet als je de controller beweegt, maar toch doe je dit (beweegt zijn lichaam). Als je dat niet doet, is het geen Super Mario-spel! (lacht)
Dat klopt. Een goed actiespel zorgt ervoor dat je je lichaam beweegt. Maar er ontstaat een probleem als daardoor het beeld vervormt. Miyamoto zei dat dat bij Mario Kart 712 niet gebeurt. Toen ik dat zelf probeerde, bleek hij gelijk te hebben. Ik vroeg me af hoe dat zat, en ontdekte dat dit kwam doordat de kart van de speler zich op een plaats bevindt zonder binoculaire parallax, dus op een punt waar het linker en rechter oog hetzelfde beeld ontvangen. Tijdens het racen kijken spelers naar hun eigen kart, dus ziet het er niet wazig uit. Dus waar kijken mensen naar tijdens het spelen van Super Mario 3D Land? 12Mario Kart 7: Een racespel voor het Nintendo 3DS-systeem dat in december 2011 in Europa verschijnt.
Exact. Naar Mario. We noemen dat punt waar er geen ongelijkheid bestaat tussen het linker en rechter oog het referentievlak. We wilden het referentievlak aan Mario verbinden, zodat hij minder snel wazig zou lijken. Dat leidde tot de ‘normale weergave’.
Die verandering kwam pas toen het spel al bijna compleet was. Het verbaasde me toen ik hoorde dat je team het gezichtspunt zo laat in de productie nog aangepast had.
We hadden op dat punt nog minder dan een maand te gaan. (lacht) Ongeveer 80 procent van de mensen zei dat de Normal View het spel comfortabeler maakte. Toch zei ongeveer 10 of 20 procent dat het eerder beter was. Dus besloten we het vorige gezichtspunt te bewaren, en dat werd diepteweergave. Je kunt met de richtingsknop tussen de twee gezichtspunten wisselen.
Wat ontwerpen betreft, door de grotere hoeveelheid data wordt het makkelijker om stereoscopie te genereren, maar dat kan wel vermoeiender zijn voor de ogen. We hebben daarom de dichtheid van het spel verminderd en de graphics duidelijker gemaakt. En normale weergave was een welkome toevoeging.
Motokura had aan het begin van de ontwikkeling ook al eens voorgesteld om van Mario het referentievlak te maken, maar toen we dat deden, sprongen dingen teveel in het oog. Dus hadden we dat idee al eens opgegeven.
Als Mario het referentievlak is, lijkt alles wat zich voor hem bevindt naar je toe te komen, dus zonder verdere significante aanpassingen, raken je ogen op die manier sneller vermoeid.
Dat klopt. Maar tot het allerlaatste moment, bleef ik horen hoe ze het hadden gedaan met Mario Kart 7. Door het stereoscopische effect af te zwakken en de camera te veranderen, werd voorkomen dat de dingen teveel uit beeld sprongen. We hebben het spel ook zo gemaakt dat je het kunt spelen met het 3D-effect uitgeschakeld. Het is bijvoorbeeld een regel in 3D Super Mario-spellen dat als een object in de lucht hangt, er direct onder een schaduw is. Als je kijkt naar de schaduw van een munt of blok, weet je waar je moet springen om hem te raken.
Dat geldt ook voor de schaduwen die op vijanden vallen. Om ervoor te zorgen dat het spel makkelijk te spelen is, zelfs zonder 3D, hebben we het zo gemaakt dat de schaduw van de speler bovenop vijanden valt. Dat maakt het makkelijker om erop te springen.