Dus begon je met de houding van een archeoloog aan Super Mario 3D Land. Maar hoe ging het toen je er eenmaal mee was begonnen?
Wat diepe indruk op me maakte, was dat het personeel zei dat het voelde als het maken van de eerste Super Mario Bros. voor het Nintendo Entertainment System.
Een eenvoudig voorbeeld is de manier waarop je op vijanden stampt, dat hebben we een beetje op een 2D-manier gedaan. Het stampen is dit keer meer symbolisch dan in Super Mario Galaxy of Super Mario Sunshine, die we meer realistisch maakten.
Met andere woorden, je hebt de leuke elementen aan Super Mario op de NES onttrokken en dit spel ermee doordrenkt.
Exact. En toen het tijd was voor correcties, hebben we teruggeblikt op de processen die we in de dagen van de NES gebruikten.
Het was dus je wens dat dit nieuwste spel de originele punten van de serie sterk naar voren bracht.
Tezuka, jij had de leiding over de 2D Super Mario-spellen. De 3D Super Mario-spellen zijn altijd Miyamoto’s terrein geweest, waar je van een zekere afstand naar keek. Hoe kwam het dat je dit keer actief bij de ontwikkeling was betrokken?
Ik had tot nu toe nooit veel gezegd over de 3D Super Mario-spellen, maar ik merkte dat in dit spel veel 2D Super Mario-elementen zaten, en daar had ik wel wat dingen over te zeggen. Ik had zoiets van, “Ik wil meedoen!” (lacht)
Nou... ik dacht, “We hebben in elk geval zijn aandacht!” (lacht) Dit keer hebben we het idee van het zoeken dat we sinds Super Mario 646 gebruikten laten vallen, en in plaats daarvan het spel gemaakt met de dynamiek van het originele Super Mario. Misschien dat Tezuka daarom het spelgevoel vond lijken op dat van een 2D Super Mario-spel. 6Super Mario 64: Het eerste 3D actiespel in de Super Mario-serie. Het verscheen in Japan voor het Nintendo 64-systeem in juni 1996.
In plaats van dat we de speler door het level laten dwalen om een ster te zoeken zoals in 3D Super Mario, laat je de spelers steeds verder gaan naar de vlaggenmast aan het eind, net als in de originele Super Mario. Toen ik dat van Tezuka hoorde, dacht ik, “Wat?!”
Aan de andere kant, toen ik het hoorde, dacht ik, “O ja!” en had ik er meteen zin in! (lacht)
Tezuka’s adviezen waren gebaseerd op plezier en voldoening. Hij vond het bijvoorbeeld “onvriendelijk” dat je terug moest gaan om verspreide munten op te halen, nu het rondrennen door 3D-omgevingen inmiddels normaal was.