Dit keer besloten wij – de Tokyo Software Development Department – dat we het spel wilden ontwikkelen alsof het een sprint zou zijn, in plaats van een duurloop. We begonnen met de gedachte “Laten we in korte tijd een zo goed mogelijk spel maken!”
Ja! In plaats van dat we de filmpjes eruit haalden, bedachten we bijvoorbeeld hoe de filmpjes moesten zijn om de boodschap over te brengen. En we veranderden de combinaties van omgevingen of acties om totaal andere spelmogelijkheden te bieden bij het bestrijden van dezelfde vijanden. We maakten het net als Super Mario Bros. voor de NES.
Het originele Super Mario Bros. is inderdaad een goed voorbeeld van een spel dat compleet nieuwe situaties schept door dezelfde elementen steeds anders te rangschikken.
Ook al verschilt de totale ontwikkeltijd van een spel teeds, de tijd die je werkelijk geconcentreerd aan het spel werkt is bij elk spel ongeveer gelijk. Natuurlijk is de ontwikkeltijd afhankelijk van het spelgenre, maar dit keer ging er bijzonder weinig tijd en moeite verloren.
Ik krijg de indruk dat jullie weinig zijn afgeweken van de insteek waarmee jullie aan het project begonnen.
Dat klopt. Sinds onze ervaring met Super Mario Galaxy 2, weten we wat voor soort elementen vaak niet worden gebruikt, dus konden we ons vanaf het begin op de juiste dingen concentreren.
En natuurlijk hebben we veel te danken aan de kracht van het team. Hoewel we bij het begin van een nieuw project bijna altijd een nieuw team met nieuwe leden moeten vormen, bestaat de Tokyo Software Development Department al lange tijd uit dezelfde leden en is het team op een unieke manier geëvolueerd. Ik denk dat de band tussen de verschillende medewerkers, en de daaruit voortvloeiende goede prestaties, zeker heeft bijgedragen.