Dat is wel vreemd, hè? Het is moeilijk voor te stellen dat er een verband bestaat tussen creativiteit en werkgeheugen.
Ik heb ooit onderzoek verricht op de hersenen waarin de vraag werd gesteld: “Wat is creativiteit?” Ik liet studenten een foto van een kat zien en een foto van een ladder, en vroeg ze wat ze konden maken als ze de twee combineerden. Bij het nadenken over deze vraag gebruikten ze het prefrontale deel van de hersenen. Met andere woorden, hun ‘creativiteit’ die we konden meten was feitelijk hetzelfde als het werkgeheugen, of in ieder geval bestaat de kans dat ze hetzelfde deel van de hersenen gebruiken. Dus hoe ver deze twee dingen ook vanuit een psychologisch standpunt uit elkaar staan, is mijn stelling dat ze hetzelfde zijn, of dicht bij elkaar liggen in de hersenen.
En toen je vergelijkende experimenten uitvoerde met een toereikende hoeveelheid ratten, kon je duidelijk het verschil zien?
Ja. We konden ook zien dat er meer synapsen in de hersenen van de getrainde ratten kwamen. Maar ook komen we er nu achter dat de manier waarop genetische schakelaars worden omgezet verandert. Hierdoor denk ik dat trainen misschien het patroon van de genexpressie in bepaalde regio’s verandert, en dat dit kan worden gekoppeld aan vergroting van de hersencapaciteit. Een van mijn kortetermijndoelen is ratten Brain Training te laten spelen.
Ja. Ze kunnen toch geen Nintendo DS gebruiken! (lacht) Ik wil ratten gewoon trainingen laten doen waarbij ze hun hersenen gebruiken. Als ik dat zou doen, zie ik misschien hetzelfde fenomeen dat ik bij mensen zie, namelijk de veranderingen die plaatsvinden in een groot deel van de hersenen. Als ik een vergelijking zou maken van de patronen van de genexpressie in delen van de hersenen die gebruikt worden tegenover patronen van genexpressie in delen van de hersenen die níét gebruikt worden, maar wel een vergroting van het volume laten zien, dan verwacht ik meer geheimen te onthullen.
Je vroeg Nintendo drie jaar geleden of we nieuwe trainingssoftware voor Nintendo DS konden maken, die je in een experiment wilde gebruiken. Wil je vertellen wat je hebt gedaan met de software die het Brain Training-team voor je heeft gemaakt?
Zeker. Een goede vriend van mij is professor op de Sendai University, een universiteit voor lichamelijke opvoeding die atleten heeft geleverd die hebben deelgenomen aan de Olympische Winterspelen. Een andere professor daar vroeg ons advies over hoe ze de prestaties van atleten in het skeletononderdeel konden verbeteren.
Het Olympisch reglement voor skeleton bepaalt dat atleten die niet uit het gastland komen de baan maar een paar keer mogen proberen voor de wedstrijd. Dat houdt in dat ze van tevoren de hele baan uit hun hoofd moeten kennen. Als ze hun werkgeheugen zouden trainen om hun capaciteit te vergroten, konden ze de baan goed onthouden en kunnen ze voorspellen wat er op een bepaald moment aankomt. Hun daadwerkelijke lichamelijke prestaties zouden er ook op vooruitgaan.