Laten we ons nu richten op de software die op de Nintendo DSi XL geïnstalleerd is. De Nintendo DSi wordt nu geleverd met voorgeïnstalleerde software als Flipnote Studio8 en de Nintendo DSi Browser9, maar bij de Nintendo DSi XL zijn er nog extra applicaties. Kuwahara-san, kun jij ons hier meer over vertellen? 8Flipnote Studio is een applicatie die in combinatie met de stylus te gebruiken is als notitieblok. Gebruikers kunnen versneld door een aantal pagina’s bladeren om geanimeerde filmpes te maken. 9De Nintendo DSi Browser is een applicatie waarmee de gebruiker eenvoudig met behulp van de stylus over het internet kan surfen, als er via een draadloos Access Point verbinding is gemaakt met het internet.
Zeker. We hebben nagedacht over hoe we de klant de meeste waar voor zijn geld kunnen bieden en besloten om software voor te installeren die iedere gebruiker zou aanspreken. Maar ik had geen helder idee van het soort software dat we moesten gebruiken en dus raadpleegde ik Iwata-san.
Op dagelijkse basis probeer ik vrij snel beslissingen te nemen, om te voorkomen dat ik een belemmering vorm voor de voortgang van projecten. Maar nadat jij met mij had overlegd, was ik niet in staat om snel een beslissing te maken. Ik excuseerde mij daarvoor en zei dat je het maar even bij mij moest achterlaten. Vervolgens krabde ik mij over het hoofd, terwijl ik probeerde ideeën te bedenken.
Uiteindelijk gaf je ons drie softwareapplicaties, twee Brain Training10-titels voor Nintendo DSiWare11 en een woordenboekprogramma12, nietwaar? 10Let op: in Europa zijn dit Even tijd voor… Dr Kawashima’s Brain Training: Woorden en beelden, Dictionary 6 in 1 with Camera Function en de Nintendo DSi Browser. 11Nintendo DSiWare is software die speciaal is gemaakt voor de Nintendo DSi, en die kan worden aangeschaft en gedownload via de Nintendo DSi Shop, die beschikbaar is op de Nintendo DSi en Nintendo DSi XL. 12De Japanse woordenboeksoftware waarnaar wordt verwezen is alleen in Japan voorgeïnstalleerd op de Nintendo DSi XL. In Europa wordt het systeem geleverd met andere voorgeïnstalleerde software, ‘Dictionary 6 in 1’, met camerafunctie.
De reden dat ik de Brain Training-titels koos, was omdat ik wilde dat een hoop gebruikers het eens uitprobeerden, zodat ze in zouden zien hoe leuk de meest recente Brain Training-spellen zijn op de Nintendo DSi. Ik had een sterk gevoel dat er aanzienlijke aantallen gebruikers zouden zijn die Brain Training leuk vonden, maar niet zouden weten hoe ze Nintendo DSiWare kunnen downloaden in de Nintendo DSi Shop, zelfs nadat ze een Nintendo DSi hadden gekocht. Daarom leek het mij het beste om ze meteen maar mee te nemen als voorgeïnstalleerde software. Toen ik nadacht over een manier om mensen zover te krijgen hun Nintendo DSi XL open en bloot op tafel te laten liggen, bedacht ik bovendien dat het handig zou zijn, als mensen onbekende woorden konden opzoeken. En dus liet ik het Japanse Nintendo DSiWare-woordenboek maken, de ontwikkeling daarvan verliep simultaan met die van de Nintendo DSi XL.
Als je de Nintendo DSi XL op tafel laat liggen, kun je woorden bovendien opzoeken wanneer je maar wilt en kun je ook samen met andere mensen op zoek gaan naar woordbetekenissen.
Met titels als Professor Layton13 zijn er van die momenten waarop je diep in gedachten verzonken bent, terwijl je probeert een van de puzzels op te lossen. Dankzij de grote schermen en het feit dat de schermen een grotere inkijkhoek hebben, hoef je je niet meer alleen het hoofd te breken over de puzzels, maar kun je andere mensen naast je met je mee laten denken. Dit geeft je het ietwat vreemde gevoel dat je op een regulier systeem aan het spelen bent. 13De Professor Layton-serie omvat een populaire serie spellen die exclusief voor de DS zijn ontwikkeld en uitgegeven door Level-5. Het vierde deel in de serie, Professor Layton and the Specter’s Flute, werd in november 2009 uitgebracht in Japan.
Zelfs als je er wat vanaf staat, zijn de schermen van de Nintendo DSi XL duidelijk te zien. Volgens mij zijn er bij de DS tot nog toe wel meer dan een paar kinderen geweest die het systeem dichter bij hun ogen hielden dan noodzakelijk. Gebruikers lieten zelfs commentaren achter, wanneer ze zich aanmeldden bij Club Nintendo, waarin ze zeiden: “Het is echt goed dat kinderen nu spellen kunnen spelen zonder dat ze het systeem te dicht bij hun ogen houden." Volgens mij is dat iets wat ouders duidelijk opvalt.
Dat is precies wat er met mijn gezin gebeurde! Het is wel een erg mooi gezicht – zo mooi zelfs dat ik er graag foto’s van zou maken om het aan iedereen te laten zien (lacht)!
Goed, de Nintendo DSi XL is nu ongeveer een week te koop. Is er iets dat hiermee verband houdt en een bijzonder sterke indruk op je heeft gemaakt?