Dus hierna krijgen we het S- en M-formaat?
We besloten het de Nintendo DSi XL te noemen. Want hoewel een extra groot formaat in Japan een “LL-formaat” wordt genoemd, wordt het in het buitenland afgekort als “XL”. Maar Japanse mensen zijn niet gewend aan de term XL. Er zijn natuurlijk genoeg consumenten die precies weten wat het betekent, maar mensen zullen bij het horen van de term “XL" niet per se meteen denken aan iets dat groot is. Bij Nintendo hebben we als doel om consumenten van vijf tot vijfennegentig jaar oud aan te spreken, dus we maakten ons ernstige zorgen over het gebruik van een term die mogelijk niet voor deze hele groep te begrijpen is. Bovendien is “XL” voor Japanners een vrij lang woord en helemaal niet makkelijk uit te spreken. (Opmerking: fonetisch wordt dit in Japan uitgesproken als “ekkusu-eru”.) Daarom besloten we dat we het in Japan zouden uitbrengen onder de naam Nintendo DSi LL. Normaalgesproken zouden we er niet over peinzen om een spelsysteem onder verschillende namen uit te brengen in Japan en de rest van de wereld. Maar omdat de naam van het eigenlijke systeem Nintendo DSi is, leek het XL- of LL-gedeelte me simpelweg een indicatie van het formaat… Dat was het gedachtenproces dat leidde tot deze totale ommekeer, wat de naam betreft...
Ik weet zeker dat de mensen die het systeem al hebben gekocht dit weten, maar ik wil graag zeggen: "Het is makkelijk spelen zo, nietwaar?” Het kwam al even naar voren tijdens dit gesprek, maar er zijn veel mensen die het vooroordeel hebben dat we het systeem alleen maar groter hebben gemaakt en verder niets hebben veranderd. Maar ik hoop dat mensen zullen zien dat, wanneer ze het eenmaal in handen krijgen, dit een product is dat vriendelijk en heel erg toegankelijk is voor iedereen.
We hebben de DS oorspronkelijk ontworpen met de bedoeling om het een product te maken dat eenvoudig zou zijn in gebruik. Maar deze keer denk ik dat we het zelfs nog toegankelijker en gebruiksvriendelijker hebben gemaakt.
Ik geloof dat het vriendelijkere, toegankelijkere aspect dat we zojuist bespraken ook is terug te zien in een aantal facetten van het ontwerp. Zo is de Power-knop nu bijvoorbeeld groter, en is de volumeknop makkelijker te bedienen. Als je het gesloten systeem van opzij bekijkt,zie je dat het ontwerp taps toeloopt. We hebben het zo ontworpen, zodat het deksel makkelijker te openen is.
Dus hoewel de meerderheid van de mensen misschien denkt dat alleen het formaat is toegenomen, is dat eigenlijk niet het geval.
Je zou het ook op prijs stellen als mensen dat gevoel van de oppervlaktespanning van water zouden waarderen in het deksel van het systeem, toch (lacht)?
Het is vijf volle jaren geleden dat de Nintendo DS werd gelanceerd, en in die periode heeft een heel scala aan ontwikkelaars titels uitgebracht, verspreid over het complete spectrum aan spelgenres. Ik hoop dat die consumenten, die er enigszins voor terugdeinsden om op de DS te spelen omdat ze vonden dat de schermen nogal klein waren, van deze gelegenheid gebruikmaken om kennis te maken met die enorme variëteit aan spellen.