Dank je wel.
De Iwata vraagt-serie concentreerde zich tot nog toe vooral op nieuwe producten, vlak voor hun lancering. Dus ik neem aan dat elk van jullie, die aan de ontwikkeling van de Nintendo DSi XL heeft meegewerkt, op de lanceerdatum dacht dat ik jullie deze keer niet zou interviewen. Eigenlijk heb ik enige tijd gedacht dat het geen slecht idee zou zijn om een Iwata vraagt-interview te doen, nadat we de reacties van consumenten zouden hebben vernomen, die het product gekocht hadden. Het leek me ook een interessant experiment om de bedoelingen achter de ontwikkeling van het product duidelijk te maken na de lancering. Daarom ga ik het team achter dit nieuwe systeem een week na de lancering van de Nintendo DSi XL in Japan – het is vandaag namelijk 30 november – interviewen. Iedereen bedankt dat jullie er vandaag bij zijn.
Laten we beginnen met een voorstelronde: stel je allemaal even voor en beschrijf kort je rol in het project. Te beginnen met jou, Yoneyama-san.
Ik heet Yoneyama en ik werk bij de Divisie voor onderzoek en techniek. Kuwahara-san, die naast me zit, was de projectleider. Het was mijn taak om mijn ervaring te gebruiken en Kuwahara-san een beetje te ondersteunen, helemaal vanaf het ontwikkelingsstadium van de Nintendo DSi XL tot en met het eindproduct.
Yoneyama-san, je ging naar de fabriek in China en nam de leiding over de gang van zaken daar. Je deed ongelofelijk je best voor het project.
Ik was heel erg afhankelijk van hem. Maar tegelijkertijd had ik echt het gevoel dat het niet klopte dat ik een dergelijke rol had, waarbij ik werd ondersteund door hem (lacht)!
Goed, Kuwahara-san, we hebben vastgesteld dat je erg afhankelijk was van Yoneyama-san. Kun je jezelf nog even goed voorstellen?
Ik heet Kuwahara en ik werk bij de Divisie voor onderzoek en techniek. Ik was de projectleider bij de ontwikkeling van de Nintendo DSi XL.
Kuwahara-san, je deed ook mee aan het Iwata vraagt-interview over de Nintendo DSi. Dus direct na dat project, ging je ditmaal door in de rol van projectleider.
Ja, het was een grote eer om het project te leiden. Echter: ik had dan wel de rol van projectleider, maar als je me zou vragen om de vinger te leggen op wat ik nu precies deed, zou ik zeggen dat ik het project aangezwengeld heb. Volgens mij kun je gerust stellen dat ik in feite slechts vanaf de zijlijn meekeek, toen de ontwikkeling eenmaal op gang kwam. Op het moment dat we op het punt stonden om de massaproductie te starten, had Yoneyama-san al lange tijd enorm hard gewerkt in China. Als hij een jongere collega was geweest, had ik iets kunnen zeggen van: “Kom op! Nog één laatste inspanning!” Maar met een senior collega met zoveel ervaring als Yoneyama, was ik eerder een beetje bezorgd om zijn gezondheid!
Ik ben Amano en ik werk bij de Divisie voor onderzoek en techniek. Ik was verantwoordelijk voor het mechanische ontwerp van het systeem.