Een optelsom van 3D Super Mario
Koizumi, ik moet je iets vragen. Wat zou je zeggen tegen mensen die liever Super Mario Galaxy hebben als Super Mario-spel op een thuisconsole?
Dit is misschien geen direct antwoord, maar toen we Super Mario Galaxy maakten had ik persoonlijk wel wat spijt van sommige dingen. Die dingen heb ik goed kunnen maken in SUPER MARIO 3D WORLD.
Een ervan gaat helemaal terug naar Super Mario 64. Toen we het eerste prototype daarvoor maakten, bevonden Mario en Luigi zich op een vlak veld.
Ja. Die versie werkte ook echt. Maar toen we begonnen om de omgeving vorm te geven, moesten we wegens beperkingen van de hardware kiezen tussen Luigi óf mooiere omgevingen. Tot tranen geroerd moesten we Luigi toen laten gaan.
In die tijd besprak ik al met Miyamoto dat ik Mario en Luigi ooit eens wilde laten samenwerken in een 3D Super Mario-spel voor meer dan een speler. Ik denk daar al 15 jaar over na.
Later verscheen Luigi in Super Mario Galaxy. Maar in plaats van dat hij samen met zijn broer kon rennen en springen, kreeg hij een iets andere behandeling. Deze keer verschijnt hij eindelijk samen met Mario in de levels. Luigi is een geweldig personage waar mensen vast graag mee spelen. Daar ben ik heel blij mee.
Ja. En er is nog iets anders waar ik spijt van heb bij Super Mario Galaxy. Het spel lijkt wat meer gericht op jongens, bijvoorbeeld door het diepblauwe beeld van de ruimte en de indruk die de titel wekt. Daarom wilde ik graag een personage toevoegen die bijvoorbeeld iemand als mijn vrouw zou kunnen kiezen. Dit keer hebben we prinses Peach, zodat je ook met een vrouwelijk personage kunt spelen. Voor mijn gevoel hebben we daarmee iets toegevoegd wat aan Super Mario Galaxy ontbrak.
Ja. Ik voel me zeer vereerd dat Miyamoto het een optelsom noemt van nieuwe 3D Super Mario-spellen.
Dat klopt. We hebben gebruik gemaakt van technologie die zijn oorsprong vind in Super Mario Galaxy. Personages als Rosalina en Toad-baas keren terug in nieuwe rollen. SUPER MARIO 3D WORLD is de vorm die we hebben gekozen om meer mensen hiervan te laten genieten. Daarom noemen we het een optelsom van 3D Super Mario-spellen.
Voor alle duidelijkheid wil ik erop wijzen dat dit niet betekent dat we nooit meer een Super Mario Galaxy-spel gaan maken.
Inderdaad. Toen we begonnen aan SUPER MARIO 3D WORLD, vroeg Miyamoto me of het spel meer als Super Mario Galaxy of meer als SUPER MARIO 3D LAND zou worden. Toen we SUPER MARIO 3D LAND maakten, hadden we de vorm van dat spel voor ogen, dus hebben we het zonder te twijfelen op deze manier gemaakt.