Misschien is dit een van de tradities van Nintendo, maar ik heb het gevoel dat Miyamoto-san heel kieskeurig is als het op geluidseffecten aankomt. Ik was vrij verbaasd toen ik voor het eerst hoorde over zijn onvermurwbare eisen voor geluidseffecten ‘met inhoud’ die volledig overeenkomen met de sfeer van het spel. Kondo-san, je bent door de jaren vast gewend geraakt aan de eisen van Miyamoto-san. Kun je een dergelijk memorabel moment met ons delen?
Ik gebruikte voor de muziek kortom de oorspronkelijke drie kanalen van de Famicom. Door nieuwe geluidsbronnen te gebruiken voor dingen als de geluiden van de monsters, konden we echter geluidseffecten creëren die de speler echt kon voelen, iets wat tot dat moment ongekend was in computerspellen.
Hoewel de muziek van Super Mario Bros. beroemd is, kun je alleen al aan de geluidseffecten horen wanneer Mario een paddenstoel oppakt, muntjes verzamelt enzovoorts. We kunnen gerust stellen dat deze geluidseffecten een sterke indruk hebben gemaakt, maar het maken ervan zal niet makkelijk zijn geweest.
Het was inderdaad lastig. Met maar weinig geheugen was het een behoorlijke uitdaging om effectieve geluidseffecten te maken.
In de tijd dat we spellen voor de Famicom maakten, mochten de geluidstechnici slechts 1 tot 1,5 kilobyte aan geheugen gebruiken. Ik weet dit nog goed, want ik heb ook muziekprogramma’s voor computerspellen geschreven.
Tegenwoordig kun je grote hoeveelheden gegevens in computerspellen kwijt en kun je qua geluid vrijwel alles doen wat je maar wilt. Wat heeft je voor dit spel de meeste moeite gekost?
Alles wat met het geluid te maken had! (lacht) In dit spel konden we gebruik maken van de luidspreker van de Wii-afstandsbediening, maar hoewel we er lang aan hebben gewerkt, besloten we dat er niet voortdurend geluid uit moest komen. Aanvankelijk probeerden we allerlei geluiden uit, maar als het geluid uit de luidspreker precies hetzelfde is als het geluid uit de tv, voegt het niets toe. Daarom veranderden we het zo dat het voornamelijk wordt gebruikt voor Mario’s acties, zoals het geluid dat je hoort wanneer je een vijand raakt. We hebben ons ingespannen om belangrijke geluiden te maken die spelers kunnen voelen, bijna alsof ze zelf de actie uitvoeren.
De Wii-afstandsbediening trilt ook mee en ik denk dat deze combinatie voor een volledig nieuwe manier zorgt van het maken van een interactief medium. Wat voor dingen hebben jullie zoal bedacht voor de luidspreker van de Wii-afstandsbediening?
We hebben het bijvoorbeeld zo gemaakt dat, wanneer Mario Star Bits verzamelt, je eerst een geluidseffect uit de tv hoort en kort daarna een geluidseffect uit de Wii-afstandsbediening.