Volgens mij was dit een erg moeilijk project voor je vanwege de manier waarop je eraan hebt deelgenomen. Je was niet de regisseur, zoals bij Mario 64, en hoewel je de teamleden van EAD Tokio goed kent, waren ze zo’n vierhonderd kilometer verwijderd van Kyoto.
Ze stuurden me constant de nieuwste gegevens, dus ik kon altijd direct antwoorden. In het begin ging ik naar Tokio, nam ik plaats in een vergaderruimte, liet ik de hoofden van de ontwikkeling een voor een binnenkomen en praatten we over het spel terwijl we het speelden. Maar toen dacht ik: moet ik helemaal naar Tokio komen om dit te doen? (lacht) Dus liet ik dezelfde omgeving opzetten in een van de vergaderruimtes in Kyoto en hield ik bijeenkomsten waar het spelscherm via een camera werd gefilmd en doorgestuurd. Via videoconferencing bespraken we welke dingen veranderd moesten worden in het spel. Zo kon ik werken alsof ik bijna altijd in het kantoor in Tokio aanwezig was.
Koizumi-san, de regisseur, zei dat je bij wijze van spreken de eerste was die de ‘maaltijd’ mocht ‘proeven’ die ze hadden ‘klaargemaakt’.
Er hing een vreemde sfeer. Ik schaamde me een beetje, aangezien iedereen naar me staarde terwijl ik speelde! (lacht) Mario is het soort spel waarin je makkelijk fouten maakt als je niet oplet. Maar als ik een fout maakte terwijl iedereen keek, kon ik natuurlijk niet zeggen: “Sorry, ik lette even niet op!” (lacht)
Ik was bang dat ze dingen zouden zeggen als: “Miyamoto heeft mooie praatjes, maar hij is erg slecht in het spel” of “Ik wil niet dat iemand die er niets van bakt, mij vertelt hoe ik games moet maken.” Ik voelde me alsof ik op een spijkerbed speelde! (lacht)Hoe dan ook, ik probeerde alle levels terwijl iedereen keek en maakte opmerkingen als: “Hier word je heel makkelijk verslagen. Dat klopt niet,” en vroeg het team een schema te maken van de dingen die wel en niet acceptabel waren.
Inderdaad. Ik verzamelde die dingen in een e-mail en stuurde deze naar iedereen die er mee te maken had, zelfs als het niet hun verantwoordelijkheid was.
Ik besloot om de fundamentele elementen die vroeger zijn ontwikkeld, te gebruiken en ze in dit nieuwe spel op allerlei gebieden toe te passen. In de 2D Mario-spellen werd bijvoorbeeld aangenomen dat Mario naar rechts zou rennen, maar een op de tien keer kon je naar links en kreeg je een bonus. Iedereen dacht dat hij altijd naar rechts moest, dus we wilden de mensen die de andere kant op gingen een beetje belonen. Hoe dan ook, we probeerden na te denken over deze fundamentele elementen in niet een maar alle levels in het spel. Maar aangezien het spel zijn balans zou verliezen als iedereen het zou doen, gebruikte ik e-mail om de samenwerking binnen het team te behouden.
Ik herinner me dat je gedurende de ontwikkeling heel blij vertelde dat je de ‘essentie van Mario’ voor het eerst in woorden had gevangen.
Aangezien je al 25 jaar Mario-spellen maakt, wilde ik je bijna vragen: “Is dit écht de eerste keer?!” (lacht)
Tot nu toe zei ik bij alles waarover ik besliste: “Ik doe het op instinct,” dus ik ben zelf bijna verrast! (lacht) Mensen denken bijvoorbeeld aan een schattig, knuffelbaar personage als zij zich een Mario-personage moeten voorstellen.