Hier is het tweede deel van ‘Iwata vraagt (de zakenreis-editie)’.Deze keer interview ik vijf jonge leden van het ontwikkelingsteam. Net als onze lezers ben ik benieuwd naar wat zij te vertellen hebben. Kunnen jullie je om te beginnen even voorstellen?
Ik ben Hayashida van EAD in Tokio. Tijdens de ontwikkeling van dit spel was ik verantwoordelijk voor de algemene ontwerpen van de levels. Mijn hoofdtaak was ervoor te zorgen dat het spel vloeiend verloopt, daarbij rekening houdend met de opvattingen van de andere teamleden.
Ik ben Shimizu en ik werk bij EAD in Tokio. Ik ben voornamelijk verantwoordelijk voor Mario’s bewegingen en animatie.
Hallo, ik ben Aoyagi van EAD in Tokio. Voor dit Mario-spel heb ik het zwaartekrachtsysteem ontworpen. Ook was ik verantwoordelijk voor het programmeren van de vijanden en bazen in het spel.
Hallo, ik ben Shirai van EAD in Tokio. Mijn taak leek een beetje op die van Hayashida-san; ik was ook verantwoordelijk voor het levelontwerp, maar ik had vooral de leiding over de details. Ik heb alle levelontwerpen een voor een samengevoegd en ik moest ervoor zorgen dat het een vloeiend, evenwichtig geheel werd.
Mijn naam is Motokura en ik werk ook bij EAD in Tokio. Ik had de leiding over het ontwerp van de verschillende personages. Ik had eigenlijk alles onder mijn hoede wat met de personages te maken had, zoals de spelpersonages, de bazen en de voorwerpen.
Mijn eerste vraag aan jullie is: voor wie van jullie is dit het eerste Mario-spel waar je aan hebt meegewerkt?
De andere vier hebben al aan eerdere Mario-spellen gewerkt, zoals aan Super Mario Sunshine. Aoyagi-san, hoe vond je het om voor het eerst aan een Mario-spel te werken?
Het moge duidelijk zijn dat Mario-spellen het vlaggenschip van Nintendo vormen. Aanvankelijk kon ik nauwelijks bevatten dat ik aan een van die spellen ging meewerken. Ik dacht bij mezelf: “Ik? Een Mario-spel maken?” (lacht) Dus begon ik me af te vragen wat er zo typerend is aan Mario-spellen.
In het ontwikkelingsteam van de Zelda-spellen hebben ze een traditie waarbij de teamleden voortdurend met elkaar overleggen over wat nu precies de ‘essentie van Zelda’ is. Ik heb de leden van het Mario-team niet met elkaar horen praten over de ‘essentie van Mario’. Als ervaren Mario-ontwikkelaar kun jij misschien vertellen wat jij denkt dat de ‘essentie van Mario’ inhoudt?
Voor zover ik van (Shigeru) Miyamoto-san heb begrepen, verschillen de ‘essentie van Mario’ en de ‘essentie van Zelda’ niet zo veel van elkaar en is alleen de algehele richting van beide spellen anders. Ik was werkelijk stomverbaasd toen ik dat hoorde! (lacht)
In het gedeelte over Zelda in een eerder ‘Iwata vraagt-interview’1 had Miyamoto-san het inderdaad over iets dergelijks. 1 Iwata vraagt: Legend of Zelda: Twilight Princess maakt deel uit van een reeks interviews die op de website van Nintendo is gepubliceerd.