Vandaag word ik vergezeld door leden van het Xenoblade Chronicles ontwikkelteam van zowel Nintendo als Monolith Soft. Ik wil jullie beiden van Monolith Software bedanken dat jullie ondanks het drukke schema de tijd hebben gevonden om vanuit Tokio helemaal naar Kyoto te komen. In dit interview wil ik het hebben over hoe Nintendo en Monolith Soft gingen samenwerken aan de ontwikkeling van deze titel. Nogmaals allemaal bedankt dat jullie hier wilden komen.
Ik wil als eerste aan de producer van deze titel, Yamagami-san, vragen hoe de relatie tussen Nintendo en Monolith Soft1 is ontstaan. 1Monolith Soft: Monolith Software Inc. is een softwareontwikkelaar die in 1999 is opgericht. Naast de Xenosaga-serie heeft het bedrijf spellen ontwikkeld als Disaster: Day of Crisis voor Wii en Soma Bringer voor DS. Het bedrijf is gevestigd in Naka-Meguro, Tokio.
Prima. Onze relatie met Monolith Soft gaat terug naar de ontwikkeling van Disaster: Day of Crisis2. Voor deze titel hadden we ons tot doel gesteld een spel voor de lancering van het Wii-systeem te maken met een cinematografisch gevoel dat nog nooit eerder was vertoond. Monolith Soft was echter veel meer gewend om RPG’s te maken. Het was de eerste keer dat ze aan een spel werkten dat op actie was gericht. Dat betekende dat het veel langer duurde om het spel te maken. 2Disaster: Day of Crisis is een survivalactiespel voor Wii dat in september 2008 in Japan is uitgebracht.
Disaster: Day of Crisis werd toch uiteindelijk bijna twee jaar na de lancering van het Wii-systeem uitgebracht?
Dat klopt. Daarom besloten we dat onze tweede titel voor Wii een RPG moest zijn, waar Monolith Soft zo veel ervaring mee had, en dat we hun de kans moesten geven om alles wat ze hadden in deze titel te stoppen. Dus in de laatste fase van de ontwikkeling van Disaster gingen we langzaam over naar de ontwikkeling van Xenoblade Chronicles.
Vandaag zijn ook Takahashi-san en Kojima-san van Monolith Soft van de partij. Dit is de eerste keer dat je meedoet aan een van deze interviews, Kojima-san. Zou je je daarom kort willen voorstellen?
Zeker. Mijn naam is Koh Kojima van Monolith Soft. Ik raakte ergens in de prototypefase bij dit project betrokken. Ik werkte als regisseur en overzag verschillende aspecten van de ontwikkeling van het spel, waaronder het gevechtssysteem. Ik ben blij dat ik vandaag ben gekomen.
Ik ben erg blij dat je kon komen. Nu heb ik een vraag aan Takahashi-san. Ik zal er maar niet omheen draaien: wat vond je van het idee om samen met Nintendo een spel te maken? Geef gerust eerlijk antwoord.
Nou, in eerste instantie wilde ik het werk aan de Xenoblade Chronicles al veel eerder afronden, maar toen we eenmaal begonnen, ondervonden we veel problemen en kwam de ontwikkeling in het nauw. Ik besefte dat, als ik doorging met alle dingen die ik met het spel wilde doen, we met geen mogelijkheid de oorspronkelijk geplande releasedatum zouden halen. Daarom ging ik naar Yamagami-san om te kijken of we bepaalde aspecten van het spel moesten laten vallen.
Dus je was van mening dat de oorspronkelijk geplande releasedatum halen je prioriteit was.
Dat klopt. Het is iets waar we over twijfelden, maar we wisten dat we als professionals ons strikt aan de oorspronkelijke planning moesten houden om het spel af te maken. Maar op dat moment zei Yamagami-san: ‘Kijk eens, je bent nu zo ver gekomen. Je moet nu doorzetten. Ik overtuig de anderen in het bedrijf wel. ‘ Er is een oud Japans gezegde over een krekel die naar de andere kant van een rivier wil zwemmen3. Eerst zwemt hij vrolijk weg, maar halverwege lijkt hij op te geven. Ik heb aan veel spellen gewerkt tot dat punt, en er waren momenten dat ik hetzelfde heb gedaan. Dus ik was deze keer bereid te accepteren dat ik niet alles kon bereiken wat ik voor ogen had, en ik bereidde me mentaal voor om een iets andere weg in te slaan. Maar toen zei Yamagami-san dat ik moest doorzetten. Het verbaasde me dat Nintendo bereid was aan iets te blijven werken totdat ze tevreden waren met het resultaat. 3Dit gezegde kwam voort uit het feit dat de krekel niet goed kan zwemmen, en verwijst naar een situatie waarin iemand met veel enthousiasme aan iets begint, maar het snel opgeeft.