In online spellen is het gangbaar dat de informatie over welke knoppen je indrukt, naar je tegenstander wordt gestuurd en dat de knoppeninvoer tussen beide spelers wordt gesynchroniseerd. Maar bij dit spel moet je naast de informatie over de knoppen ook complexe informatie over de gyrosensor6 en accelerometer7 van de Wii-afstandsbedieningen Plus versturen. Dat was een gloednieuwe uitdaging.6. Gyrosensor: een meetapparaat dat onder meer gebruikt wordt om de hoek en draaisnelheid te berekenen, en de positie te bedienen.7. Accelerometer: een element van een elektrisch circuit dat snelheidsveranderingen kan detecteren. De accelerometer in de Wii-afstandsbediening kan de mate van versnelling in drie dimensies detecteren.
Ja. Eerst waren we er nog niet zo zeker van of we het wel klaar konden spelen, maar we hebben allerlei ideeën uitgewisseld met Namco Bandai Studio.
Vervolgens besloten we een aantal van die ideeën uit te proberen en het idee waar we uiteindelijk mee verdergingen, kwam van een communicatieprogrammeur bij Namco Bandai Studio. We hebben het aan dat idee te danken dat het ons gelukt is.
De titel luidt deze keer niet Wii Sports U, maar Wii Sports Club. Wat is de gedachte daarachter?
Die e-mail van jou, waar we het net over hadden, heeft daar een grote rol in gespeeld. Je vond dat we absoluut moesten profiteren van Miiverse8, dus we dachten na over hoe dat in zijn werk moest gaan. Maar als we Miiverse simpelweg zouden verwerken in een sportspel, zouden de winnaars waarschijnlijk vrolijke reacties plaatsen, zoals: “Joepie! Ik heb gewonnen!” Maar ik weet zeker dat de verliezers nauwelijks berichten zouden achterlaten, zo van: “O, ik vind het zo frustrerend dat ik heb verloren.”8. Miiverse: een netwerkdienst die op systeemniveau is ingebouwd in het Wii U-systeem en waarmee spelers over de hele wereld verbinding kunnen maken via hun Mii-personages, om nog meer op te gaan in hun videogames. Mensen kunnen met elkaar communiceren en van gedachten wisselen door reacties en handgeschreven illustraties in de community’s van hun favoriete spellen te plaatsen.
We waren bezorgd dat Miiverse in een wrede plek zou veranderen. We dachten ook dat veel spelers van Wii Sports nog nooit competitieve spellen online hadden gespeeld.
Als Miiverse zou overstromen met opschepperij van goede spelers, zou dat de mensen afschrikken die het voor het eerst speelden.
En het zou lastig zijn om iemand te zeggen dat hij of zij Wii Sports Club met diens vrienden moet spelen, als er niemand voorhanden is om online mee te spelen. Daarom bedachten we een manier om mensen in groepen te verdelen, gebaseerd op hun regio, zoals staten, graafschappen en prefecturen. Iedereen heeft een stad of een andere soort woonplaats, dus we wilden het zo opzetten dat je je als het ware eerst aansluit bij de sportclub in de regio waar je woont.
Dus voor Japan werden het bijvoorbeeld prefecturen en in Amerika sluiten mensen zich aan bij clubs uit verschillende staten.
In Amerika zijn universiteits- en professionele sporten, waar staten en steden tegen elkaar strijden, erg populair.