Ging je zo tekeer tijdens het spelen dat je moest zweten (lacht)?
Toen zeven jaar geleden het oorspronkelijke Wii Sports1 uitkwam, speelde ik het zelfs als ik ‘s avonds terugkwam van werk – en dan ging ik er helemaal in op (lacht)! Het was vreemd dat ik zoveel zweette door slechts lichtjes met de Wii-afstandsbediening te zwaaien, en dat ging lang zo door.1. Wii Sports: een sportspel dat in december 2006 werd uitgebracht, tegelijk met het Wii-systeem. Het bevatte de sporten tennis, golf, bowlen, honkbal en boksen.
Ik weet natuurlijk dat je slechts lichte bewegingen hoeft te maken met de Wii-afstandsbediening. Het mag dan heel kort zijn geweest, maar ik heb een tijdje echt getennist, dus ik pakte het heel serieus aan; ik stapte opzij en naar voren, en zette mijn schouders eronder. Ik denk dat het een goede manier was om de stress van me af te laten glijden.Vandaag wil ik jullie allemaal het een en ander vragen over Wii Sports Club. Ik word erg opgewonden als ik me bedenk dat die dagen van toen weer terugkomen. En we gaan het ook echt spelen vandaag, toch?
Ja. Tennis en Bowlen zijn er klaar voor, maar we gaan Tennis spelen, omdat het dan makkelijker is de kenmerken van het spel over te brengen.
Dit is de eerste keer dat ik de Wii U-versie van Wii Sports ga spelen, dus ik kijk er erg naar uit. En we gaan onszelf filmen, dus ik hoop dat iedereen die dit leest ook zal kijken naar deze “Iwata vraagt in beweging”.
Je hebt ook aan Wii Sports en Wii Sports Resort2 gewerkt, dus je kunt maar niet ontsnappen aan Wii Sports (lacht)!2. Wii Sports Resort: een sportspel dat compatibel is met het Wii MotionPlus-accessoire en in juli 2009 werd uitgebracht in Europa. Spelers kunnen opgaan in 12 sporten, zoals wakeboarden, golfracen, zwaardvechten en boogschieten, in een tropische omgeving.
Nee, helemaal niet (lacht)! Ik geef om dit spel, dus ik wilde niet dat iemand anders de rol van regisseur zou spelen en ik er achteraf spijt van zou krijgen en zou denken: “Dit is geen Wii Sports.” In plaats daarvan bood ik me vrijwillig aan. Ik wilde het echt zelf doen.
Het is nogal veranderd in vergelijking met hoe het eerder in elkaar zat, maar daar zal ik later meer over vragen.
Ik ben Makino van de afdeling voor softwareplanning en -ontwikkeling. We hebben Namco Bandai Studio3 gevraagd het spel te ontwikkelen, dus ik deed eerst mee als coördinator. Maar uiteindelijk werkte ik aan van alles. Ik heb voornamelijk aan het netwerkaspect van het spel gewerkt, maar zo af en toe deed ik suggesties over hoe bepaalde functies eruit moesten komen te zien.3. Namco Bandai Studio Inc.: een bedrijf dat software plant en ontwikkelt, en in 2012 werd opgericht als dochteronderneming van Namco Bandai Games Inc.
Ik ben Suzuki van de afdeling voor softwareplanning en -ontwikkeling. Aanvankelijk was ik ook coördinator, waarbij ik dienstdeed als contactpersoon voor Namco Bandai Studio en te maken had met dochterondernemingen in andere delen van de wereld die de versies voor hun regio lokaliseerden. Maar uiteindelijk deed ik alles wat ik kon, net als Makino.
Halverwege het ontwikkelproject begonnen Makino en Suzuki ook als volleerde planners te werken. We hebben Namco Bandai Studio weliswaar gevraagd om het spel ditmaal te ontwikkelen, maar het personeel van Nintendo’s departement voor netwerkontwikkeling en -operaties, en het departement voor softwareplanning en -ontwikkeling, waar deze twee toe behoren, en EAD droegen ook hun steentje bij.