Delays occur with conventional wireless and video encoding technologies, so we couldn’t use them as they were. Because of that, we had to ask companies who are veterans in their respective fields to take on some new challenges. A lot of companies co-operated with us in this project. (Genyo) Takeda-san10 worked hard in selecting which companies. 10 Senior Managing Director of Nintendo and General Manager of the Integrated Research and Development Division. He is responsible for hardware development at Nintendo. In the past, he has appeared in sessions of Iwata Pergunta - Wii, Iwata Pergunta - Wii, Iwata Asks: PUNCH-OUT!! and the Wii U console.
Yeah. Also key to that was the IC that Ito-san worked on. Our development partner MegaChips Corporation11 co-operated with us up to the very end, in everything from IC design to the development of the firmware that would run on the IC. 11 A research and development-oriented fabless maker that utilises image, sound and communications technology to assist product development in a wide variety of areas such as the digital, mobile and security fields. Headquarters: Osaka.
How did you design the system? You had to carry out a series of actions, compressing the Wii U images, sending them wirelessly as radio waves, receiving and decompressing them on the Wii U GamePad, and then displaying them – and all without any noticeable delay!
Generally, for a video compression/decompression system, compression will take place after a single frame12 of image data has been put into the IC. Then it is sent wirelessly and decompressed at the receiving end. The image is sent to the LCD screen after decompression is finished. But since that method would cause latency, this time, we thought of a way to take one image and break it down into pieces of smaller images. We thought that maybe we could reduce the amount of delay in sending one screen if we dealt with smaller images output from the Wii U console GPU13 on through compression, wireless transfer, and display on the LCD screen. 12 In video, a frame represents a single still image. The greater the number of frames processed in a certain amount of time, the more the volume of data increases. In order to show smooth video, a certain number of frames are necessary. Television and video usually display 30 frames per second. At present, HDTV shows up to 60 frames per second. 13 Also called a graphics chip or video chip, this is a special chip for rendering computer and game console displays.
When you first talked about that with those around you, was there a good feeling from the start?
I thought it was good from the start, too. If the amount of data which needs to be buffered is not going to be big, it would minimise latency. You can get by with less memory, and with less power consumption, so it was a good example of a single solution solving multiple issues.
Generally, compression for a single screen can be done per a 16×16 macroblock14. And on Wii U, it rapidly compresses the data, and the moment the data has built up to a packet size15 that can be sent, it sends it to the Wii U GamePad. 14 A macroblock is a small unit used when breaking down a single frame. Generally, it is 16×16 pixels. 15 A packet is a unit of measurement for data volume when sending and receiving data. Packet communication refers to sending and receiving data broken down into packets.
That is completely different from the usual way of compressing video. But there is no way to guarantee that data sent via wireless communication will reach its destination, so you had to think about when errors would occur.
And if even a single bit of the data composing a particular screen were missing, there wouldn’t be enough data to continue decompressing afterward, so finding how to handle those situations was a problem.