Today I’d like to ask you about Wii U Chat, Wii U console’s video chat function or TV phone, if you will. We’ve touched on it briefly in past presentations, but we didn’t have the chance to really give it a thorough introduction, so I wanted to speak with you about it today. First off, please introduce yourselves.
I’m Tamiya from the Network Business Department, and I was in charge of overseeing the Wii U Chat project.
I’m Watanabe from the Design Technology Group. I was in charge of the library1 for Wii U Chat. Thank you for having me today.1. Library: When a program with a certain function is standardised and turned into a component to be read by another program. A library cannot work on its own, it only functions as part of a program.
Watanabe-san, you’re coming from the Design Technology Group, a very small section within the Integrated Research and Development Division, which is responsible for creating Nintendo hardware. Your department performs research on all kinds of technology for possible use in future games, and Wii U Chat was one of those.
Well, (Genyo) Takeda-san2 had been interested in pursuing a TV phone-type capability for years, and we in the Integrated Research and Development Division decided that we wanted to add that capability one day.2. Genyo Takeda: Senior Managing Director of Nintendo and General Manager of the Integrated Research and Development Division. He is responsible for hardware development at Nintendo. Previously appeared in: Wii hardware, Wii Remote, Punch-Out!! and Wii U console.
Yes. I actually remember hearing a lot about Takeda-san’s feelings on that subject back during the era of the Nintendo 643 system, which would have been about 15 years ago, before I was with Nintendo. (laughs) Just like the caricature concept4 with Miyamoto-san, it was a theme that Takeda-san had been contemplating for a long time.3. Nintendo 64: A home video game console released in June 1996.4. Caricature concept: Shigeru Miyamoto’s concept of creating caricatures of yourself and people you know so they can be used in video games. This concept has been realised with the Mii Channel on the Wii console.
So as the development of Wii U was moving along, and we started talking about adding a camera, we began to look into communication technology with NTD5 and Vidyo6, an American company that specialises in video conferencing systems. And then around the end of last year, we concluded that we might be able to make it work.5. NTD (Nintendo Technology Development Inc.): An American technology research and development group led by Howard Cheng based in Redmond, Washington.6. Vidyo, Inc.: A video conferencing systems manufacturer established in the US in 2005.
The Wii U GamePad has an internal camera, but it doesn’t have an external camera. So that means emphasis is placed on it being used in conjunction with something like video conferencing software. How did you end up working with Vidyo?
Vidyo mainly provides video conferencing systems for business use, and Takeda-san knew someone who worked there.
Takeda—san certainly seems to have a lot of connections around the world! You could say that the Takeda connection does it again, right? (laughs) What part of Vidyo’s technology was particularly superior?
Let me try to give you a simple example. When there’s trouble with the network during a video chat, you get block noise.77. Block noise: A type of compression occurring in a digital video, where the image looks pixilated.
Yes, you do. Depending on the degree of congestion on the Internet, things like how fast the data can be transmitted, and the likelihood of an error occurring are not guaranteed and the outcome varies dynamically depending on factors such as how many people are accessing it at one time. So when something is wrong with the connection, like it being congested, with typical video compression technology you will see block noise as a result and video interruption.