Find out more
"Empathy Network"
You know, there may be people who are wondering what Kondo-san from Hatena1 is doing here.1 Hatena Co., Ltd: A company responsible for developing a variety of Japan-based Internet services. Founded in 2001,its corporate headquarters is located in Kyoto.
You’ve been working with us ever since we decided to make Miiverse. Today’s "Iwata Asks" is about the producers of Miiverse. Thank you for coming.
Miiverse is a network service that’s integrated at the very core of Wii U. It allows people from all over the world to connect with each other through their Mii characters. In the plaza of their favourite games, players can share their thoughts, post hand-drawn illustrations, write comments and enjoy interacting with each other.And in addition to being able to exchange each other’s ID numbers as with the previous Friend Codes2, Miiverse makes it possible to become friends with someone more easily. Please introduce yourselves – starting with you, Kondo-san.2 Friend Code: A unique ID allocated when a Wii, Nintendo DS or Nintendo 3DS owner connects to the Internet. By exchanging Friend Codes, players can play games together online.
I’m Kondo from Hatena. I was in charge of making the original concept for Miiverse. It’s a pleasure to be here.
I’m Mizuki from Nintendo’s Network Business Department. For Miiverse, I was sort of a producer or director.
You’re also the one who first brought up Miiverse. Mizuki-san, would you tell us about how Miiverse began?
Sure. In all honesty, Miiverse began for me with Wii no Ma3, which ended back in April. The structure of the service is totally different, though.3 Wii no Ma (Wii Room): A Wii Channel available in Japan from May 2009 to April 2012. Wii no Ma was a "living room communication channel" featuring three services: Shopping, Home Theater and Ironna Ma (Various Rooms). Users could use pay services to shop for gourmet items, daily necessities, fashion items, home decoration and original products only available through Wii no Ma. They could also rent movies, anime and classic television programs for viewing.
Yes. I’d been discussing what the Wii U’s network service should be like with (Yusuke) Beppu-san4 of Wii no Ma Co., Ltd.5 It was more like chatting than actual discussion though, and Beppu-san kept wondering if we could do something representative of Nintendo that was focused on Mii characters.4 Yusuke Beppu: Former president of Wii no Ma Co., Ltd. Currently president of Nintendo Network Service Co., Ltd.5 Wii no Ma Co., Ltd.: The company that operated Wii no Ma. It was co-founded by Nintendo and Dentsu. Its name has now been changed to Nintendo Network Service Co., Ltd.
Well, Wii no Ma in itself was a service that was unmistakably representative of Nintendo.
Yes. What we wanted to do was surprisingly similar. With Wii no Ma, however, the operation side basically made the content and provided it to users. But that meant we couldn’t update it very frequently, which is something I really regret.
We updated it every day, but depending on the users on the receiving end, sometimes they would find what we distributed to be interesting and sometimes they wouldn’t. So it was very challenging to try to satisfy everyone with the limited amount of content we could produce.