Now then, we’re jumping around a bit here, but just how did you come to make three games?
To be honest, when we made Awakening, we intended it to be the last in the series.
Hatano-san (Shinji)28, who was working as the head of the sales department, said “The Fire Emblem series isn’t making the numbers, so this is going to be the last one.” And the members said, “This is going to be the last one, so let’s put in everything we want so we don’t have any regrets.” Then we had a big list of different things, “I want to do this” and “I wanna do this,” and the result was Awakening.28. Shinji Hatano: Formerly Nintendo’s senior managing director and head of the sales department.
We were able to make a big comeback. It became the best-selling game in the Fire Emblem series overseas.
That’s right. And then Hatano-san completely changed his tune. “When’s the next one coming out?”
We asked, “Huh? I thought this was supposed to be the last one?” And he said, “Of course. That’s how Sales works. If something sells, we start asking for the next instalment.” So we talked to everyone at Intelligent Systems and said, “So, now we have to hurry up and make the next one.”
That’s right. We’d used up all our ideas, so we were like, “What do we do?” So we quickly started thinking of plans, but everyone had just burnt themselves out so we didn’t come up with any ideas that had a real punch. And then I remembered something, and I said to Maeda-san, “Oh yeah, there was one other thing I wanted to do.”
In the first Fire Emblem game29, depending on which village you went to, you could only choose either Arran or Samson30. But no matter which character you chose, the story didn’t change. When I said, “Aww, I wish it would change something,” my senior told me, “We can’t, due to limited memory capacity.”29. The first Fire Emblem game: Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light. A simulation RPG released in Japan only for the NES in April 1990. 30. Arran and Samson: Characters from the first game in the series. Arran is a Paladin, and Samson is a Hero. You can only choose one for an ally.
I remembered how futile it seemed then, and I said, “Maeda-san, wouldn’t you want to play a game where you could see what would happen if you chose the other side? I want to try this!”
And then I thought, if we packaged them separately31, people could have the fun of choosing which one they wanted, and wondering “Which should I get?” I was really enthusiastic when I talked to Maeda-san about it, like, “I really want to do that!” and he said, “Hold on just a moment.” A few days later, he came by, and said, “Yamagami-san, I completely agree that we should make two games – like do you ally with Kingdom A or Kingdom B? – but I also think that you could choose not to ally with either. So I want to do three."31. Package them separately: Two versions of the game will be released in Japan. Details on how the three storylines will be made available in Europe will be announced later in 2015.
Maeda-san, why did you plan that, when you knew you were setting yourself up for pain?