Playing It Like a Fighting Game
Why did you have to make a flow chart so long that Hattori-san has to hold out both arms to describe it?
If you make determinations systematic, then it tends to turn out that streamlined ensembles always turn out best. But that’s not the case when pros do the coordinating. Even starting with simple fashion, they might add to the mix by throwing in one item to make it a little off.
Earlier, Tamura-san talked about whether it’s fun or not. Something too standardised simply isn’t fun.
If you play around with coordination and run it past the system, it will tell you it’s not fashionable. But when you look at the final outfit with a human sensibility, it may be wonderful, so we were adjusting the system right up to the end in order to allow some sense of play.
A computer can’t really understand subtle degrees of style, so that must have been really difficult.
It really was. We struggled a lot in order to make determining the outcome closer to real girls’ opinions. For example, we girls use the word “kawaii” (cute) a lot, and I myself often use this expression incautiously. We say this is cute and that is cute, but what we each mean by “cute” is quite different each time.
As a result of programming in those kinds of ambiguous decisions, we made a system that allows for combinations with one item that’s a little off or with edgy taste.
But of course, it you say everything is okay, that would ruin the game, and it wouldn’t be right from a fashion point of view. For styles that are really not right, the system has to determine against it. To resolve this contradicting problem, we needed to make that really long flowchart we were talking about.
And while introducing a results system with a human element, you also included men’s fashion.
That’s right. We decided at an early stage to make men’s fashion, so we set about making the items early on.