Editor’s Note: This Iwata Asks interview was held after the release of Nintendo presents: New Style Boutique in Japan, but before the release of the game in South Africa.
Thank you for coming today. This interview is being held somewhere different than usual. A lot of light is coming through the large windows, and the room has a slightly different tone. The Nintendo presents: New Style Boutique game was made quite differently to the previous Style Boutique1 game for the Nintendo DS system so I have been wanting to ask you about it, but our schedules always clashed, so we’re doing it after release. Most of the time, we hold these Iwata Asks interviews before release, but I’m having you get together now because I thought that Nintendo presents: New Style Boutique, was worth asking about even after release. So thank you for coming.1 Style Boutique: A fashion-styling game released for the Nintendo DS system in Japan in October 2008.
I’m Yamagami from Nintendo. I was the producer of this game. I mainly listened to the staff, worked out the schedule, and determined the direction of development.
I’m Hattori from Nintendo. As the director on the Nintendo side of things, my role was to pull together Nintendo presents: New Style Boutique.
I’m Sasaki from Syn Sophia.2 I was the director. I thought of all sorts of new ways to play to make the game more interesting than its predecessor, and worked as the team’s organiser to lead all the staff members. But mostly, I made lots of items — like a factory production line — that appear in the game.2 Syn Sophia, Inc.: Developer of games such as SimCity DS, Ganbaru Watashi no Kakei Diary, and Mawashite Tsunageru Touch Panic. They also worked on the development of Style Boutique. Formerly, AKI Co., Ltd.
I’m Tamura, here representing Drumcan.3 Drumcan is a company that produces fashion shows, and during the making of Nintendo presents: New Style Boutique, we were approached with a desire to hear the opinions of professionals in girls’ fashion. We suggested stylists who like video games and gave advice.3 Drumcan Inc.: A company within the fashion industry that plans and produces brand and company fashion shows, parties and other events in Japan and overseas.
I’m Tsujii, the creative director. When development of this game began, I was working with Tamura-san at Drumcan.
Yes. For this game, Tamura-san chose two stylists and I coordinated between them. I worked with them in imagining what will be fashionable next year and the year after next, and asked, “Do these go together well?” and “What do you think of that item?”. But developing a video game takes a long time, so there were moments where I was taken aback with the differences.
I suppose that compared to hosting a fashion show, video game development does take a long time. And when progress isn’t satisfactory, we extend development. Situations like that arise that are unthinkable in the fashion world, so we must have caused you a great deal of trouble.
No, no, that’s not true! (laughs) But if we only put into the game what we expect to be in vogue, we may release it only to find that it’s past its time, so with that in mind, we gave all sorts of advice, like, “These kinds of clothes will be good at this stage, like this.”
Unlike last time, we developed the game alongside fashion specialists from the very beginning in order to create actual fashion ensembles. Tamura-san, would you guys tell me what you have worked on in the past?