Music Commentary by Koji Kondo (2)
I have a story involving the Athletic Theme for Super Mario Bros. 3. Mind if I talk about it?
Next is the Ground Theme for Super Mario World. Reflecting back on how I had put so many different songs into Super Mario Bros. 3, I decided to use the same themes - like “above ground” or “underground” - in different arrangements for the various levels. If I did that, I thought the music would change scene by scene, but the melodies would be the same, so they would stick with the game’s listeners.
The trouble you had with Super Mario Bros. 3 determined how you composed the music for later Mario games.
Super Mario World was for the Super Famicom (Super NES), so I was overjoyed at being able to make eight sounds all at once. In order to convey to players just how great the Super Famicom was, I decided to use a bunch of instruments at once, using them one right after the other in the title song.
To tell the players how the Super Famicom could make all kinds of different sounds.
That electronic sound had established itself apart from other music, and I myself had thought of that as game music, but with the Super Famicom, I could use all kinds of instruments and make all kinds of music, so I started worrying about what exactly game music was. While working on Super Mario World, I decided that game music should be music that uses an ensemble of instruments that you wouldn’t usually hear anywhere else.
For sound effects as well, I could have used square waves as up to that point, but since I had better sound now, I decided to leave the mode as it was for sound effects and use the timbre of musical instruments. For example, the sound for jumping is a pan flute.
You used a pan flute sound and changed it to sound like a video game sound effect.
So it’s the traditional game technology with new timbres - a hybrid with new materials.