We have decided to re-release Super Mario All-Stars 1 for the Wii console. This compilation was previously released for the Super Famicom (Super NES). When I looked into who was in charge of the previous release, your names came up, Sugiyama-san and Mori-san. That’s why I suddenly asked you to join me today. 1Super Mario All-Stars: Released in Japan for the Super Famicom system in July 1993. In Europe it was released for the SNES in December 1993. It includes four games: Super Mario Bros., Super Mario Bros. 2, Super Mario Bros. 3 and Super Mario Bros.: The Lost Levels.
When I heard about today’s interview, I rushed to my closet, pulled out my Super Famicom and Mario All-Stars and reacquainted myself! (laughs)
You’re both still active on the front lines of development, but what was each of you doing back when you made Super Mario All-Stars for the Super Famicom?
Someone else was the main director. I lent support as an assistant director and designer.
If I remember correctly, Miyamoto-san brought it up a little while after development of Super Mario Kart2 had ended. He wanted to create a value pack combining all the Super Mario series games. I think the idea was to include the Lost Levels3, a game not many had played on the Disk System, thereby giving people another opportunity to play it. 2Super Mario Kart: A racing game released in Japan for the Super Famicom system in August 1992. In Europe it was released for the SNES in January 1993. 3Super Mario Bros.: The Lost Levels: An action game released in Japan for the Family Computer Disk System in June 1986. In Europe it was first released as part of Super Mario All-Stars for the SNES in December 1993.
So it began with the idea of taking the four Super Mario titles for the Famicom, remaking them for the Super Famicom, and offering them together as a great deal.
They’re gone. When I heard about this interview, I looked all over, but came up empty-handed. Sorry.
What’s really miraculous is how Nakago-san4 has kept materials from over 25 years ago. Since nothing remains from that time, please do your best to recall what happened 17 years ago. (laughs) How did development of Super Mario All-Stars begin? Did it begin with analysis of the programming of Nintendo’s own games? 4Toshihiko Nakago: President of SRD, Co., Ltd.
SRD5 did the original programming, so... 5SRD Co., Ltd. is a company that was founded in 1979. They program video games and develop and sell CAD (Computer-Aided Design) packages. The company is based in Osaka and its Kyoto office is located inside the Nintendo headquarters.
SRD was in charge of the programming for the 2D Mario games starting with Super Mario Bros.
The people who created the original games were involved, so you could consult the actual developers.