Did you add a black outline to Mario in an effort to create a design more fitting to the Super Famicom?
Yes. We wanted the graphics to match Super Mario World, which had come out just before this, so we especially enriched Super Mario Bros. and The Lost Levels. But the original pixel-art Mario had a particular charm, so the new one might not suit everyone’s tastes.
Yes, the original pixel Mario is also used in the logo for Super Mario’s 25th anniversary. It certainly does make a distinct impression. But when you really filled in the background for the Super Famicom version, if you hadn’t added black outlines, the objects would have blended into it.
That’s right. And if we had just used them the way they were, people would probably have said, “Hey, nothing has changed!”
It was necessary to make people think, “Ah, the Super Famicom makes it look amazing!”
I actually didn’t join the project until partway through. When I did, the really fancy Mario with the richer shading from Super Mario World for the Super Famicom was already moving around in the level for the original Super Mario Bros. I remember it made quite an impression on me to see that magnificent Mario jumping and running around.
So then you had to redraw the backgrounds to suit that fancy Mario with rich shading.
With the change from the Famicom to the Super Famicom, the number of colours you could use at the same time for one character went from four to sixteen. And the number of colours you could choose from went from 52 to 32,768.
I think the backgrounds also made an impression similar to those in Super Mario World. We made cut scenes from scratch, like having Peach kiss Mario at the very last ending.
I just remembered something. If memory serves, when Mario is underground in Super Mario Bros. 2, there’s a key, and if he takes it, a small iron mask attacks. I think the original background for the Famicom version was pitch black. I thought it was missing something, so I drew a large mask, like the little one attacking, in the background.
So I drew the background, but I thought that alone wouldn’t be interesting enough, so I hesitantly asked my boss at the time if I could have the mask’s eyes flash and have it make a humming sound when Mario took the key , and he said I could.
So even though it was only your third year at the company, your idea found acceptance.