Listening Over and Over
Nagamatsu-san, is there a song dear to you the way “Slider” is dear to Yokota-san?
Ground Theme from Super Mario World . I remember playing it on the piano soon after I got into music. The fingers of your left and right hands move rapidly in an enjoyable way, so it was a fun song for me to play.
Even as a child, I really liked the music in video games, but I actually wanted to compose music for movies. As a student, however, people often told me that all the songs I wrote sounded right for video games, so I realised that video games must have had quite an influence on me.
Nagamatsu-san, when did you first… Oops, I’m not supposed to be the one asking questions here. (laughs)
Nagamatsu-san, I’m sort of interested to know how old you were when you first began to notice video game music.
You were born a year before the release of the Famicom. If you were two, that was the year after it came out. It was just starting to generate buzz. And when you were three, Super Mario came out.
Yeah. There was a time when hotels had Super Mario Bros. in them*. I would play it and people would gather around to watch. (*Many hotels in Japan at the time had Super Mario Bros. in the games room)
People gathered to watch you play Super Mario when you were 5, and when you were 10 you started thinking about how game music is made.
Yeah. I wanted to play the Ground Theme from Super Mario, but it’s really hard to play on the piano. I learned piano on my own, so I would play by ear. But I couldn’t quite pick up on the notes for the Ground Theme because the key changes a lot. The first one I could copy by ear was a song from Super Mario World. That's why I really like it, and I have a great time playing it.
I play it a lot, too. I think anyone who does the work we do learn to play by ear the songs they like. When you hear a song you really like, you want to play it in your own way, even if only in part.
And just like that, people like you two, Yokota-san and Nagamatsu-san, learn how to play video game music on their own and eventually become video game composers themselves. And when someone even younger hears your music, they too will follow those footsteps to enter this world.