Hearing that Link may not have been able to leave the castle is quite surprising. Was one reason you thought about making Ganon’s Castle the only setting because early on in development you didn’t think you would be able to create a huge area like Hyrule Field?
Yes. I thought so from the perspective of the hardware’s processing abilities while making Super Mario 64. At first, I didn’t mind making the game complete within a single building as long as I got to make Link in 3D. In other words, it might have turned out like Zelda II: The Adventure of Link.6 6Zelda II: The Adventure of Link: An action-adventure game released for the Family Computer Disk System in Japan in January 1987.
Koizumi-san did say that you were experimenting with a polygon The Adventure of Link for the Super Famicom system.
That’s right. Partially because of that, I started making it with the idea that Ganon’s Castle might be enough. For example, there’s a room in which you fight Phantom Ganon after he rides a horse out of a picture.
That’s a glimpse of an idea that I had started working on during the time I was saying to the others, “At the very least, it’ll be like this.”
Oh, okay. Now that you mention it, I can see that. Because the fight against Phantom Ganon unfolds inside a room. By the way, one early task was chanbara-style (theatrical Japanese style) sword-fighting. (Toru) Osawa-san told me that.
That’s right. I wondered if we could have one-on-one battles and started thinking up fragments like the battle against Phantom Ganon early on in development, and I tested controls for having Link swing his sword in different directions.
Yeah. And as we were making it, we were able to have Link walk across a broad landform like a grassland.
Yeah. Koizumi-san made the horse. But making a broad landform that you could ride a horse across weighed down the processing, so we took it out for a while. And after a while I returned to work with the production team and launched a huge campaign to regain the grassland! (laughs)
We started by testing whether we could have two horses out at once. We thought if we could do that, then we could make other forms of play for that grassland. It went well, so we made a demo video with two horses. We showed that at Nintendo Space World7, and I said, “Now that we’ve shown this, there’s no backing out!” (laughs) 7Nintendo Space World: A video game trade show (in Japan) once held by Nintendo. The demo video with two horses for The Legend of Zelda: Ocarina of Time was shown at Nintendo Space World 1997.
Yes. The work was really piling up, but I said I wanted to show Young Link. I think that caused the other developers a bit of trouble. (laughs)
But when I saw Adult Link that Koizumi-san had made, it was cool, but I said, “I don’t want to make this without Young Link!” Then we tested whether we could use both Adult and Young Link.