When we originally made Wii Fit, we did have the notion that we'd like to allow users to weigh their pets. My pet dog is a member of my family, after all.
Yes, we did. Then after we'd completed Wii Fit, when we sent the final product to Tsunekazu Ishihara8 of The Pokémon Company, I said to him: "I’m really sorry but you won’t be able to weigh your dogs!" He really enjoyed that one! (laughs) 8 Tsunekazu Ishihara is the producer of the Pokémon series. He is currently the President and CEO of The Pokémon Company.
So I did go through a period when I regretted the fact that users couldn’t weigh their dogs. Dogs are the classic pet, after all. On the title screen for the original Wii Fit, all of the Mii characters from the users' family gather together briefly. I thought of this scene as somehow being the Wii "home", so of course it was somewhat sad not to have any pets included.
There are many households where pets are seen as members of the family, aren't there?
That's why at the time of Wii Fit, I made a Mii dog in my own home. Well, it was a short person with a dog-like face! (laughs)
When I told the Wii Fit team about that, they were kind enough to come up with actual dogs for this version. I kept telling them not to worry about being too elaborate, but at the same time, I was saying things like: "We'll need short tails and long tails!" and "We need to have droopy ears as well as pointy ears!" (laughs)
There are apparently a fair few people out there who think: "Miyamoto-san always gives dogs preferential treatment. He just doesn't understand the feelings of cat lovers."
At first, the user is asked: "Who is weighing the pet?" Then it will subtract that person's weight and display the pet's weight.
There is of course no way that you could get a pet to remain still on the Wii Balance Board, so weighing the user while holding the pet is much more effective. At the same time, it also gives that really nice feeling that the pet is a member of the family.
You can well imagine the whole family gathering round to watch the pets getting weighed.