Could you tell me about the nature of your research between starting work at the National Institute of Health and Nutrition and becoming involved with Wii Fit?
I did research into the effects that exercise and physical activity had on the various risk factors for cardiological illnesses, in particular heart disease and strokes.
I focussed especially on the hardening of arteries, doing research to determine whether or not exercise and physical activity had a beneficial effect on this.
The generally-held belief is that exercise serves to prevent illnesses such as heart disease and that, at the same time, it makes arteries less hard. But unfortunately, what I discovered while doing a whole range of research was that it’s not the case to simply say that any type of exercise is beneficial.
They aren't using oxygen. If you really devote yourself to that kind of anaerobic muscle training, your arteries will actually harden.
You often hear that if you don’t have a lot of muscle, basal metabolism drops which can make weight gain more likely. That means that while muscle training may be important, just doing exercises where you hold your breath is not a good idea.
We do not hear that term in our daily lives very often. In the medical world, I understand that evidence refers to doing practical tests and gathering statistics on the physical causes and effects which result in order to provide proof to back up your conclusions.
Right. It refers to medicine based on evidence gleaned from academic research. So there is that manner of thinking. However, academics have a tendency to look at what they’ve researched and state: "This is the correct answer!" However, I have a duty to check my own research with a sceptical eye: “Is what Miyachi claims actually the case?” This means that I have to be aware of what every other researcher is doing and what kind of data they are producing. By gathering all of this, I can begin to see what the correct way to proceed is.
I see. Now, to change the subject somewhat, I’d say that there are many people who, while they played sports at one time, once they are adults they become busy and simply haven't got time to do exercise. But once they get a chance to exercise again, they reacquaint themselves with how good it feels to work up a sweat.
With that in mind, it would seem to me that somehow providing the motivation to get people to exercise even once could prove to be really significant. From the perspective of your research, what would you say about this?
From the point of view of those of us doing research in the field, this is actually the most difficult area to understand.