Miyamoto-san, when you first started work on Wii Fit, did you foresee the way in which it would be embraced by so many people around the world?
Sure enough, I remember when we discussed how many of those specialised Wii Balance Board components that would entail a long wait for delivery we should purchase. I came out with a figure which left a lot of people asking nervously: "Are you sure it's okay to buy that many?" (laughs)
Ah yes, you're talking about the Stroop Effect1. 1 The Stroop Effect refers to the phenomenon reported by the psychologist John Stroop in 1935 concerning the way that if you display two types of information at the same time, such as the name of a colour printed in a different colour, these types of information interfere with each other when the brain tries to process them.
The idea was that by working on Wii Fit a little more, we might be able to train users' brains as well as their bodies.
The Stroop Effect was actually used in Brain Training2 where there was one challenge where the names of the colours didn't match the colour they were written in and the user was instructed to ignore the word and pay attention to the colour. The effect that comes into play at times like that, when you are struggling with two contradictory levels of awareness in order to choose one option, is known as the Stroop Effect. 2 Dr Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain? is a software title released for Nintendo DS in May 2005 in Japan and June 2006 in Europe.
Now when you try to do that kind of thing using the body, the example that's easiest to grasp is that of drumming, when the arms and legs are each moving independently.
But you did that already in Wii Music3, didn’t you? (laughs) 3 Wii Music was a music-based software title released for Wii in October 2008 in Japan. It was released one month later in Europe.
We already did it! (laughs) That's when I thought that by combining information taken in visually along with holding the controller and the body's balance, we could come up with a lot of fun games. So we began at that point to work on a variety of games separately.
As you may be able to guess, it was the convenience factor. With Wii Fit, there was a certain amount of inconvenience the user had to contend with. That's why I thought that if we could just improve the ease of use, we could get people to keep using it. I can well imagine there will be those who say: "Well, you should have made it like that in the first place!" (laughs)
You just stated that perhaps you should have made it like that in the first place. There are actually two different scenarios where you would conceivably say that. In the first instance, while you were working on the game, you might think: "Ideally, what I really want to do is make it this way but..."