Dr Miyachi, you were kind enough to act as adviser for Wii Fit Plus. Can I ask you to tell me about what specifically you did in this role?
I was involved with a number of aspects of the software, but one thing I did was supervise the suggested combination of exercises tailored for people with particular requirements, for instance, people who are trying to lose weight or who want to sleep better at night.
You’re referring to the Wii Fit Plus Routines that are tailored to the individual needs of people suffering from ailments such as stiff shoulders or backache.
That’s right. It provides the same kind of service which you would get when an instructor gives you guidance in the gym. But in the case of Wii Fit Plus, you can get this kind of advice in your own home, which is something that I think has real value.
And there's more. What I believe to be the most valuable aspect of the software is the fact that when you get on the Wii Balance Board and work out, it will calculate the number of calories you have burned off . What’s more, this is displayed daily on a graph so that the data is compiled. The human body is incredibly honest – that is to say, if you burn extra calories, that amount of fat will be burned and your weight will be certain to go down. To give a concrete example, there is a clear reaction meaning that if you burn off 7000 calories, you will lose approximately one kilo.
It’s a principle that’s always obeyed. It’s a principle that however much you struggle, you just can't resist.
That’s right. This is why I think that having a graph that plots how you are losing weight at the same time as displaying the number of calories you are burning is something that will give real encouragement to the user. So basically the fact that the user can see the reason that they’ve put on weight while also being given encouragement is a real novel approach.
In order to allow us to accurately calculate the amount of calories burned off by doing the various training exercises, you were kind enough to carry out the exercise strength measurements.
Right. At the National Institute of Health and Nutrition there is a special room known as the metabolic chamber6 where you can measure exercise intensity. We used it to measure each training exercise. 6 Resembling an airtight hotel room, a metabolic chamber is a ground-breaking piece of apparatus which allows long-term measurements to be taken of the amount of energy used by people in an environment close to everyday life. It is also known as a Human Calorie Meter.
I've seen video footage many times of the way they used to measure exercise intensity in the past. You'd have someone on a treadmill, and they’d have to wear a mask like the ones worn by pilots of fighter jets while they ran along panting and looking extremely uncomfortable.