What difficulties were involved in making Tennis online?
My Club Battles
In a typical online game, the information of the button presses are sent to your opponent, and the inputs are synchronised between the players. But for this game you have to send complex information from the gyro sensor6 and accelerometer7 of the Wii Remote Plus controllers, in addition to information from the buttons, which was a brand new challenge.6. Gyro sensor: A measurement device. Its uses include calculating angle and rotation speed, and controlling position.7. Accelerometer: An electrical circuit element that can detect changes in speed. The accelerometer in the Wii Remote controller can detect the rate of acceleration in three dimensions.
Yes. At first, we were uneasy about whether we could really do it, but we tossed around all kinds of ideas with Namco Bandai Studio.
We then decided to test some of the ideas, and the one we eventually adopted was an idea suggested by a communications programmer at Namco Bandai Studio. Thanks to that, we were able to pull it off.
The title this time isn’t Wii Sports U, but Wii Sports Club. What is the background behind that?
That e-mail from you that we just talked about played a big part of it. You requested that we must definitely put Miiverse8 to good use, so we thought about how that should work. But if we were to simply implement Miiverse to a sporting game, the winners would probably write cheerful comments like “Yay! I won!” But I bet the losers would hardly write anything at all, like “Oh I’m so frustrated I lost.”8. Miiverse: A network service, integrated with the Wii U console at the system level, that allows people all over the world to connect through their Mii characters and more fully enjoy video games. People can interact by sharing their thoughts by posting comments and hand-written illustrations in the communities of their favourite games.
We were concerned that Miiverse would become a cruel place. We also thought many people who play Wii Sports would have never played competitive games online.
If Miiverse overflowed with the boasts of strong players, people playing online for the first time would lose heart.
And it would be difficult to say to someone that they should play Wii Sports Club with their friends if they don’t have anyone on hand who they could play with online. So we came up with a way to group people by their regions like states, counties, and prefectures. Everyone has a hometown or someplace where they live, so we thought about setting it up in a way as if at first you join the sports club in the area where you live.
So for example in Japan it would be prefectures, and in America, people would be joining clubs of different states.
In America, university and pro sports are big, with states and cities competing.
Yeah. In Japan, prefectures play each other, like at Koshien9 in baseball.9. Koshien: A Japanese inter-prefecture competition for high school baseball, held in spring and summer every year.