Echt waar?
Het interview van vandaag vindt plaats in het kantoor van Monolith Soft1, vlak bij het station Nakameguro in Tokio. Weet je, ik heb zelf in totaal iets van vijf jaar in Nakameguro gewoond. Vanaf mijn vierde jaar op de universiteit tot de eerste jaren na mijn afstuderen huurde ik hier een woning. 1 Monolith Soft: Monolith Software Inc. is een softwareontwikkelbedrijf dat in 1999 werd opgericht. Naast de Xenosaga-serie heeft het bedrijf spellen ontworpen als Disaster: Day of Crisis voor het Wii-systeem en Soma Bringer voor het Nintendo DS-systeem.
Al die hoge gebouwen hier stonden er toen nog niet, dus het is nogal indrukwekkend voor me om te zien hoezeer het gebied rond het station is veranderd. Ik heb er wel erg naar uitgekeken om terug te keren naar mijn oude omgeving. Maar goed, allemaal bedankt voor jullie aanwezigheid vandaag.
Wel, Takahashi-san, je hebt heel wat titels op je naam staan. Deze keer was je leidinggevend regisseur, nietwaar?
Dat klopt. Ik was betrokken bij ieder aspect van het spel, van het bedenken van het oorspronkelijke concept en het schrijven van het script, tot en met het stadium waarin we de bugs verwijderden.
In dit interview praat ik met het team achter de muziek van Xenoblade Chronicles. Zou ik je eerst mogen vragen iets te zeggen over de muzikanten die zich hier vandaag verzameld hebben?
Dus Mi-chan en Taka-san... Juist (lacht)! (Noot van de redacteur: in Japan voegen hechte vrienden soms de suffix ‘chan’ toe aan een deel van de namen van hun vrienden, als ze elkaar roepen. Ouders doen vaak hetzelfde als ze met hun kinderen praten of naar hun verwijzen. Door het suffix ‘san’ aan een deel van iemands naam toe te voegen toont iemand zijn vriendschap en respect, maar in formelere situaties wordt dit suffix aan een volledige (voor)naam toegevoegd.)
Precies (lacht)! In deze titel komt ‘Xeno’2 voor en mede daarom liet ik Mi-chan aan de muziek voor de epiloog werken. 2 ‘Xeno’ kwam voor in de titels van twee RPG’s die Tetsuya Takahashi regisseerde: Xenogears (1998) en de Xenosaga-trilogie (2002-2006). Yasunori Mitsuda was verantwoordelijk voor de muziek in Xenogears en Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht.
Dus omdat je ‘Xeno’ had gebruikt in de titel, meende je dat het moest afsluiten met een nummer van Mitsuda-san.
Hoe vind je het om te horen dat je muziek een ‘bevrijdende rol’ heeft gespeeld, Mitsuda-san?