Aan het eind van deze lange weg is Mario & Luigi: Dream Team Bros. voltooid. Nu we ons hier aan het eind bevinden, willen jullie misschien nog wat zeggen tegen spelers die de vorige spellen in de serie speelden, en tegen nieuwkomers. Zullen we met Kubota beginnen?
Er zijn mensen die van RPG’s houden omdat je door te blijven spelen altijd wel verder komt, en er zijn mensen die er niet van houden omdat ze niet weten wat ze moeten doen. Misschien is het goed om wat te vertellen over de mix van RPG- en actie-elementen, zodat nieuwkomers beter begrijpen wat ze kunnen verwachten.
Goed idee. Simpel gesteld, hebben we de beste elementen uit beide genres gecombineerd. Het is een spel met een goed evenwicht tussen de goede elementen van RPG’s en actiespellen. Tegelijkertijd is het spel zo gemaakt dat het niet te moeilijk of te makkelijk is. Het spel is dus geschikt voor allerlei verschillende spelers.
Spelers die de serie tot nu toe hebben gevolgd wil ik graag vertellen dat het bij de ontwikkeling van de serie onvermijdbaar is dat sommige dingen die je leuk vond aan eerdere delen verdwijnen of in andere richtingen worden voortgezet. Maar ik heb het eerste deel zelf ook als speler gespeeld, en de schattigheid van de personages, het pittige karakter van de actie en de manieren waarop de dramatische toestanden je kunnen laten lachen of huilen zijn nog steeds aanwezig – zelfs meer dan ooit. Dus je hoeft je geen zorgen te maken dat sommige van deze aspecten zijn verdwenen nu we de overstap naar 3D hebben gemaakt.
Mario & Luigi: Dream Team is het vierde spel in de serie, maar het geeft niet als je de vorige delen hebt gemist. Je hebt geen enkele voorkennis nodig. Het voelt alsof jullie de spellen ook bewust zo maken.
Dat klopt. En het is een RPG, met veel ondersteuning voor mensen die niet zo goed in actiespellen zijn.
Voor die toegankelijkheid heb je je persoonlijk hard gemaakt door het spel voor iedereen te spelen en te laten zien dat je het niet kon. (lacht)
Precies! (lacht) Meestal moet je in RPG’s ervaringspunten verzamelen om sterker te worden, maar in Mario & Luigi kun je de hulpfuncties gebruiken om spelenderwijs te leren hoe je vijanden het best kunt verslaan. Dat voelt alsof je door je eigen ervaringen groeit. Dus laat je niet afschrikken, maar daag jezelf uit!
Tegen spelers die de serie tot nu toe hebben gevolgd, wil ik zeggen dat de verschillende delen zijn verbonden door de personages en het feit dat er elke keer weer nieuwe spelmogelijkheden zijn.