Vandaag wil ik het hebben over het spel New Super Mario Bros. 2, dat binnenkort uitkomt voor de Nintendo 3DS. Stel jezelf alsjeblieft even voor en vertel waar je bij dit spel verantwoordelijk voor was.
Ik ben Amano en ik was de regisseur. Ik nam ook deel aan de afleveringen van ‘Iwata vraagt’ over het 25-jarig jubileum van De 25e verjaardag van Super Mario Bros.1 en Iwata Vraagt: Star Fox 64.2, dus dit is mijn derde keer. 1 Super Mario Bros. 25th Anniversary: een campagne uit 2010, waarmee werd gevierd dat Super Mario Bros. 25 jaar eerder werd uitgebracht voor het NES-systeem. 2 Star Fox 64 3D: een schietspel dat in juli 2011 werd uitgebracht voor het Japanse Nintendo 3DS-systeem.
En alsof ik ergens door wordt geleid, kreeg ik ook dit keer de leiding over Super Mario (lacht)! Het is leuk om hier vandaag te zijn.
Ik ben Ishikawa van de afdeling Software Development. Een tijdje geleden sprak ik in een ‘Iwata vraagt’ over Iwata vraagt: Mario Kart 73, en daarvoor was ik betrokken bij New Super Mario Bros. Wii4. Als artdirector voor New Super Mario Bros. 2 had ik de leiding over een aantal zaken en stelde de beelden samen, zoals het ontwerp en de regie van het spelerpersonage. 3 Mario Kart 7: een actie-racespel dat in december 2011 werd uitgebracht voor het Nintendo 3DS-systeem. 4 New Super Mario Bros. Wii: een actiespel voor het Wii-systeem dat op 3 december 2009 werd uitgebracht in Japan.
Als je het hebt over het team dat zich bezighoudt met het levelontwerp, dan heb je het over wat ook wel de Mario-school wordt genoemd.
Ja, ik ging naar de Mario-school, maar dat was in de tijd dat we aan Star Fox 64 3D werkten, dus ik kon me er niet volledig voor inzetten. Maar als iemand die aan New Super Mario Bros. Wii heeft gewerkt, kreeg ik de mogelijkheid om levels te proberen die op de Mario-school waren gemaakt. Er hadden twee keer zoveel mensen aan gewerkt als doorgaans nodig zijn om Mario-levels te maken. Veel van de levels waren fantastisch en konden op allerlei nieuwe manieren worden gespeeld. Ik kreeg sterk het gevoel dat we op de goede weg waren. Zo bekeken vond ik het concept van de Mario-school ongelofelijk goed.
Je keek er vanuit je ooghoeken naar en dacht dat iemand anders zich daarmee bezig zou houden (lacht).
Ja (lacht). Dat was wat ik dacht, maar opeens vroeg Tezuka me of ik de regisseur van het volgende Super Mario-spel voor de Nintendo 3DS wilde worden. Ik dacht, ‘Ah... dus daarom moest ik al die lessen volgen’ (lacht).
Je dacht dat je er niet bij werd betrokken, en plotseling was je er volledig in het project verwikkeld (lacht)!