Het begon allemaal met een Yakiniku-feest
Voor de eerste aflevering van dit ‘Iwata vraagt’-interview over Mario Kart 7 hebben we vandaag de medewerkers van het Amerikaanse Retro Studios1 uit Austin, Texas en personeelsleden van de divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment (EAD) verzameld. Hier in Kyoto is het nu ochtend, maar in Amerika is het avond. Ik wil jullie van Retro allemaal bedanken dat jullie hier op zo’n laat tijdstip bij konden zijn. Ik kijk ernaar uit om vandaag met jullie te praten. 1Retro Studios, Inc. is een spelontwikkelbedrijf uit Austin, Texas, Verenigde Staten. Het bedrijf werd opgericht in 1998 en is betrokken geweest bij de ontwikkeling van spellen als de Metroid Prime-serie en Donkey Kong Country Returns.
We hebben Mario Kart 7 in samenwerking met Retro Studios ontwikkeld. Het is het eerste internationale ontwikkelproject in de Mario Kart-serie2 en vandaag wil ik graag bespreken hoe dat zo is gekomen. Laten we ons eerst even allemaal voorstellen. 2De Mario Kart-serie is een serie racespellen dat zich afspeelt in de wereld van Super Mario. Het eerste spel, Super Mario Kart, werd in augustus 1992 in Japan uitgebracht voor het Super Nintendo Entertainment System. Mario Kart 7 is het zevende spel in de serie.
Ik ben Konno van de afdeling voor softwareontwikkeling van EAD. Ik was de producent van Mario Kart 7.
Ik ben Morimoto van de afdeling voor softwareontwikkeling van EAD en ik ben de artdirector. Voor dit spel heb ik alle visuele elementen gecoördineerd en wat concrete handelingen aangaat, heb ik samen met de mensen van Retro en het personeel van EAD aan het ontwerp van de parkoersen gewerkt.
Ik ben Ishikawa van de afdeling voor softwareontwikkeling van EAD; ik was lead artist voor de personages en karts. Ik heb het ontwerp van de personages en karts gecoördineerd en samen met de rest van het personeel van EAD en Retro heb ik aan de model- en animatieproductie gewerkt.
Ik ben Ichijo van de afdeling voor softwareontwikkeling van EAD. Ik was hoofdcoördinator van de samenwerking tussen EAD en Retro, en had leiding over de vertaling van alle communicatie. Ook hield ik toezicht op de planning.
Ik heet Ryan Powell. Ik was lead artist bij Retro Studios, en ik werkte aan omgevingen, aan de parkoersen voor dit spel. Voor een groot deel van het project stond ik in contact met Morimoto-san.
Ik ben Vince Joly. Ik ben artdirector bij Retro Studios en hield aan de kant van Retro toezicht op alle artwork voor de parkoersen, personages en karts.
Ik ben Tom Ivey. Als hoofdplanner voor het parkoersdesign had ik de leiding over het maken van de parkoersen, in samenwerking met het personeel van EAD.
Oké, laten we met Konno-san beginnen. Vanuit Japan gezien, ligt Retro zo’n beetje aan de andere kant van de wereld. Kun jij ons vertellen hoe het kwam dat onze twee bedrijven samen gingen werken aan Mario Kart 7?
O, natuurlijk. Dat verwachtte ik niet (lacht). Begrepen. Even kijken; het oorspronkelijke plan om Mario Kart 7 te maken ontstond begin 2010, rond dezelfde tijd als nintendogs + cats3. De release van nintendogs + cats stond als eerste op de planning, dus aanvankelijk staken we meer moeite in de ontwikkeling van dat spel, terwijl er een kleine groep van acht mensen aan Mario Kart 7 werkte. Dat gezegd hebbende, toen we op het punt kwamen dat we echt aan de slag moesten met Mario Kart 7, waren er binnen de afdeling allerlei titels in ontwikkeling en hadden we een probleem: er waren niet genoeg medewerkers beschikbaar om het spel te ontwikkelen. 3nintendogs + cats is een simulatiespel dat in februari 2011 in Japan werd uitgebracht voor het Nintendo 3DS-systeem.
Om eerlijk te zijn, besloten we de productie van The Legend of Zelda: Skyward Sword4 uit te breiden. Daardoor waren mensen, van wie je verwachtte dat ze wel wat tijd zouden hebben, niet beschikbaar, toch? 4The Legend of Zelda: Skyward Sword is een actie-avonturenspel dat in november 2011 werd uitgebracht voor het Wii-systeem.