Het systeem is het verhaal
Tomie-san, hoe gaat dat in zijn werk, een script schrijven voor een kerker-RPG waarin spelers het tegen zichzelf kunnen opnemen?
Kerker-RPG’s zijn spellen waarin behendige spelers een kerker met gemak kunnen uitspelen. Dat kan het erg moeilijk maken om een verhaal in het spel te verwerken. Ik weet nog dat ik daar echt problemen mee had, met name toen ik aan Shiren the Wanderer werkte.
Dat klopt. Alleen denk ik dat in het geval van de Mystery Dungeon-serie het systeem het verhaal is.
In een gewone RPG krijgen de spelers pas aan het eind van het spel de beschikking over krachtige wapens. In Mystery Dungeon zijn de plattegrond en de voorwerpen steeds anders als een speler een kerker betreedt. Het willekeurige element kan ertoe leiden dat een speler plotseling aan het begin van het spel het krachtigste wapen in handen krijgt. Vanaf dat moment is het verhaal voor die speler totaal anders.
Een script dat nauw samenhangt met een willekeurig gevormd verhaal, dat is echt anders dan gewone spellen. Nagahata-san, welke reacties kreeg je op het eerste Pokémon Mystery Dungeon-spel dat je op deze manier hebt gemaakt?
Het verbaasde me hoe goed het spel werd ontvangen door Pokémon-fans. Dat had ik niet verwacht. We konden natuurlijk wel gebruikmaken van het verhaal en de charmante personages, maar de structuur van het spel zelf is echt anders dan een gewone RPG.
Er was altijd al een bepaalde groep mensen die wist hoe leuk een kerker-RPG was. Als dat niet zo was, hadden we een begrip als ‘Shi-Ranger’9 niet gekend. Maar toen Pokémon Mystery Dungeon uitkwam, kwamen er snel meer fans van dit genre. Ishihara-san, jij had vast het gevoel dat je je doel had bereikt?9. Shi-Ranger: een bijnaam voor een fanatieke liefhebber van de Shiren the Wanderer-serie en de Mystery Dungeon-titels in het algemeen.
Dat klopt. Onze samenwerking was geslaagd omdat de fans van zowel Pokémon als Mystery Dungeon dit een interessante titel vonden.
Nadat de eerste titel was uitgebracht, hebben jullie drie titels voor Nintendo DS ontwikkeld: Time, Darkness en Sky10. Wat waren jullie van plan met deze titels?10. Time en Darkness: verwijzingen naar Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Time en Explorers of Darkness, de tweede reeks titels in de Pokémon Mystery Dungeon-serie, uitgebracht voor Nintendo DS in september 2007 in Japan en in juli 2008 in Europa. Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky was het volgende deel in de serie, uitgebracht voor Nintendo DS in april 2009 in Japan en in november 2009 in Europa.
We wilden er meer nieuwe Pokémon en een verhaallijn met meer dramatiek in verwerken. De eerste titel was ontwikkeld met de Game Boy Advance als hoofdplatform. Voor de tweede reeks titels schakelden we over op Nintendo DS als hoofdplatform.