Kondo, zijn je ook dingen opgevallen die Yokota dit keer anders deed dan bij het vorige spel?
Ik vond dat hij behoorlijk veel aandacht besteedde aan de uitbundige stukken. Het is hem goed gelukt de sfeer van de voorganger weer te vangen, zodat het allemaal als een eenheid overkomt.
Precies. Daarnet zei Yokota dat het erg belangrijk is dat Mario-muziek spelers vrolijk maakt. Zelf vind ik het altijd moeilijk om te communiceren wat Mario-muziek tot Mario-muziek maakt. Ik kan er nooit de woorden voor vinden. Maar laatst riep ik dus alle geluidsmensen van de divisie Entertainment Analysis & Development bijeen, zodat iedereen de kans kreeg de dingen te bespreken die ze waren opgevallen tijdens het maken van dit vervolg. Tijdens die bespreking, merkte een medewerker op dat in Mario-muziek geen mineurakkoorden7 worden gebruikt. 7 In het algemeen wordt gesteld dat mineurakkoorden duister, en majeurakkoorden helder zijn.
Het is altijd helder, zie je. Zelfs als je een misser begaat, wordt de sfeer niet dreigend.
Juist, dat je een glimlach op je gezicht blijft houden, dat is precies het gevoel (lacht). Sommige mensen zeiden dat het “Kom op, probeer het nog eens”-geluid dat je hoort als je een misser begaat, echt “Mario-achtig” was.
Dat klopt. Ik was het me niet eens bewust tot ik erop werd gewezen. En er zijn ook veel andere dingen waar ik op let bij het maken van muziek voor Mario-spellen, maar die kon ik ook niet onder woorden brengen. Toch, toen ik gisteren probeerde mijn eigen muziek te analyseren, realiseerde ik me dat de achtergrondmuziek van World 1-1 in Super Mario Bros.8 wel eens gebaseerd zou kunnen zijn op het ritme waarin Mario loopt. 8 Super Mario Bros.: Een zijwaarts scrollend platformspel voor de NES dat in Japan werd uitgebracht in september 1985. Het spel werd in Europa in 1987 uitgebracht.
Maar dat had ik niet in gedachten toen ik de melodie schreef, hoor. Als hij begint te lopen gaat het van "Da dum dum dum dah", als hij vervolgens de Goomba ziet en achteruit gaat om zijn sprong te timen, en dan weer naar voren gaat, gaat de muziek van "Dum da da, Dum da da", en als hij tenslotte begint de lopen, springen en beuken, gaat het van "Da dum dum dum dah, da da dah!". De melodie past op die manier erg goed bij Mario’s bewegingen. Maar met dat soort dingen was ik dus helemaal niet bezig toen ik de muziek schreef. Misschien droeg ik de beelden onbewust wel met me mee, en is de muziek daarom zo geworden. Maar misschien is het allemaal ook wel te ver gezocht, ik weet het ook niet (lacht).
In New Super Mario Bros. Wii heb je een wereldkaart. Toen ik de muziek daarvoor componeerde, kwam ik met veel pijn en moeite tot een muziekstuk, dat ik zelf behoorlijk goed vond. Maar toen ik Kondo ernaar liet luisteren zei hij, “Dat gaat niet werken, hier moeten we geen goede muziek hebben.”