Het klinkt alsof je veel arcadespellen hebt gespeeld.
Als spelliefhebbers destijds hoorden dat er een nieuw spel stond in een andere stad, waren ze gepassioneerd genoeg om er een flink eind voor te reizen.
De arcade tegenover het station viel buiten het schoolgebied, dus mocht je van de schoolregels daar niet in je eentje naartoe. Als je videospellen wilde spelen, kon dat alleen binnen een klein hoekje van het honkbalcentrum bij de school. Maar daar kostte het 100 yen per spel, terwijl het in de arcade maar 50 yen kostte.
Dat maakt nogal wat uit! (lacht) Dus kon je je aan de schoolregels houden en 100 yen betalen, of de regels negeren en voor slechts 50 yen spelen?
Ja. In het begin ging iedereen naar het honkbalcentrum. Maar tijdens mijn tweede jaar op de middelbare school kwam een jongen van een andere school bij ons in de klas. Hij heette Machida-kun, wij noemden hem Macchi. Hij kwam uit de stad en was iets stoerder dan wij.
Precies in die tijd hoorde ik dat Dragon Buster19 in het honkbalcentrum was verschenen. Mijn vrienden en ik waren van plan om daar op zaterdag naartoe te gaan. Ik vroeg Macchi of hij ook mee wilde gaan, maar hij zei, alsof het niets bijzonders was, “Het honkbalcentrum is te duur, laten we naar de arcade gaan.” Dat zorgde voor nogal wat opschudding.19. Dragon Buster: Een arcade-actiespel dat door Namco Limited (nu Namco Bandai Games Inc.) is uitgebracht in januari 1985. De Famicom-versie verscheen in januari 1987.
In die tijd werden arcades beschouwd als plaatsen waar probleemgevallen rondhingen. Daarom was iedereen een beetje geschrokken, maar we vonden het ook wel interessant, dat “slechte” sfeertje. Dus vroegen we Macchi ons mee te nemen naar de arcade waar hij altijd naartoe ging.
O, dus hij had al een vaste arcade in jouw stad? Het klinkt meer alsof jij de nieuwkomer was! (lacht)
Hij moet er sinds zijn komst al vaak naartoe zijn gegaan. Ik was zenuwachtig en ging naar de arcade waar Macchi meestal naartoe ging. Ik wist niet goed welk spel ik moest spelen, en keek naar de demonstratiestand20. De spellen kosten maar 50 yen, maar ik was zuinig op mijn zakgeld, dus keek ik hoe anderen speelden. Ik stelde me voor hoe ik de spellen zelf zou kunnen spelen, en dacht goed na over het spel waar ik mijn geld aan zou besteden, zodat ik er later geen spijt van zou krijgen.20. Demonstratiestand: Spelbeelden die verschijnen als het spel niet wordt gespeeld.
Ik speelde toen Road Fighter21, die was het makkelijkst te doorgronden. Dat was het eerste muntje dat ik in de arcade had uitgegeven. Ik speelde het één keer en ging naar huis. Maar sindsdien was elke zaterdag arcadedag.21. Road Fighter: Een racespel van Konami Corporation dat in 1984 in Japanse speelhallen verscheen. De speler bestuurt een auto over snel door beeld schuivende parkoersen die vanuit een bovenaanzicht worden getoond. Doel is het ontwijken van voertuigen en obstakels om de finish te bereiken voordat alle brandstof is opgebruikt.