Zoals ik eerder al zei, heb ik nooit echt geprobeerd een spelontwikkelaar te worden. Nadat ik was afgestudeerd, vertelde ik mijn ouders in Matsumoto dat ik zou teruggaan naar de stad waar ik was opgegroeid om werk te zoeken.
Ik zocht naar werk in mijn omgeving, en kreeg aanbiedingen voor verschillende banen. Maar ik wilde nog steeds videospellen maken, en dus stuurde ik, zonder iemand iets daarover te vertellen, projectvoorstellen naar verschillende grote spelontwikkelaars. En natuurlijk zat Nintendo ook daarbij.
Volgens mij hadden ze toen bij Nintendo helemaal geen planners nodig, maar ik stuurde toch iets op, en belde zelfs met de personeelsafdeling. Maar daar zeiden ze, “We zijn momenteel niet op zoek naar planners.”
Ik kan me in geschreven tekst nooit zo goed uitdrukken, dus maakte ik tekeningen. Ik tekende de personages, natuurlijk, maar ook de spelbeelden en stages – alles – inclusief representaties van de spelmogelijkheden. Uiteindelijk kreeg ik aanbiedingen van Capcom en Namco, misschien omdat ik een ongebruikelijke stijl had gekozen voor mijn voorstel.
Eerlijk gezegd hield ik nogal van Namco, dus daar worstelde ik wel even mee. Maar bij Namco wilden ze me als ontwerper gebruiken. Nu ik erop terugkijk, denk ik dat het niet veel had uitgemaakt of ik als planner of als ontwerper was begonnen. Veel mensen veranderen van ontwerper in planner.
Maar uiteindelijk – en dat was niet iets wat ik zelf had gekozen – plaatsten ze mij in Mikami’s afdeling. Daar had ik echt geluk mee.
Tegenwoordig praat ik graag over mijn verfijnde toewijding aan spellen, maar toen ik bij Capcom begon, was ik nog helemaal niet zo kieskeurig.
Je hield van videospellen en stak er veel energie in, maar was er nog niet obsessief mee bezig.
Ja. Fysiek. (lacht) Bijvoorbeeld tegen een stoel trappen en schreeuwen, “Als we dit niet verbeteren, weten jullie wat er dan met het spel gebeurt?!” Het eerste spel waar ik aan werkte toen ik bij Capcom kwam, was Resident Evil28, het eerste deel. Ik werkte als planner in het team van Mikami.28. Resident Evil: Een horror-actie-avonturenspel dat door Capcom in maart 1996 in Japan is uitgebracht. In augustus 1996 verscheen het spel in Europa.