In deze “Iwata vraagt” bespreken we The Wonderful 101, ontwikkeld door PlatinumGames Inc.1 voor de Wii U. Dit doen we in twee delen. In het eerste deel spreek ik ‘één-tegen-één’ met Kamiya, de regisseur van het spel. Bedankt voor je komst hier vandaag.1. PlatinumGames Inc.: Een spelontwikkelaar die in 2006 is opgericht. The Wonderful 101 voor de Wii U verschijnt op 23 augustus in Europa. Momenteel werkt het bedrijf aan Bayonetta 2 voor Wii U. Hoofdkantoor: Osaka. Meer informatie kun je lezen in het Iwata vraagt: PlatinumGames.
Mooi shirt! (lacht) Voordat we het over The Wonderful 101 gaan hebben, ben ik benieuwd naar de achtergronden van iemand als jij, die zulke energieke spellen maakt.
Ik weet het niet precies meer, maar al op heel jonge leeftijd was ik gefascineerd door die digitale biepjes en bliepjes. Ze voelden voor mij altijd heel vertrouwd.
Volgens mij speelde ik in het begin in de videospelhoeken van warenhuizen en zo. Maar toen ik op de basisschool zat, kwamen er dingen die je aan je tv kon koppelen, zoals de TV Vader2, Epoch Cassette Vision3, Tomy Tutor4 en Intellivision.52. TV Vader: Een thuisconsole die door Epoch Co. in 1980 in Japan is uitgebracht inclusief een spel waarin je buitenaardse belagers moest neerschieten.3. Epoch Cassette Vision: Een thuisconsole met cassettes die door Epoch Co. in 1981 in Japan is uitgebracht.4. Tomy Tutor: Een 16-bits spel-PC die door Tomy Co., Ltd. (nu Takara Tomy) in 1982 in Japan is uitgebracht. Dit systeem werd in 1983 in Europa uitgebracht en is in het Verenigd Koninkrijk bekend als de Grandstand Tutor.5. Intellivision: Een thuisconsole die door Mattel, Inc. in 1982 in Europa is uitgebracht. In Japan is dit systeem in 1982 uitgebracht door Bandai Company, Limited (nu Namco Bandai Games Inc.).
Dat soort verhalen hoor ik wel vaker. Veel mensen gingen toen naar het huis van iemand anders om te spelen.
Een oudere jongen in mijn buurt had de Epoch Cassette Vision. Daar wilde ik heel graag mee spelen, dus ging ik naar zijn huis. Maar het was wel een pestkop die mij elke keer moest hebben.
Ja. Als ik mocht kiezen tussen thuisblijven zonder gepest te worden of spelen met de Epoch Cassette Vision, koos ik echt wel voor de console. Elke keer werd ik weer door hem gestompt, maar toch ging ik er de volgende dag weer naartoe.
Zo sterk was de aantrekkingskracht van dat apparaat. Waardoor waren die spellen voor jou zo bijzonder?
Toen ik in de eerste of tweede klas van de middelbare school zat, kocht ik een Famicom6 met het geld dat ik voor nieuwjaar had gekregen.6. Famicom: Ook bekend als het Family Computer System, is de Japanse naam voor het Nintendo Entertainment System (NES). De Famicom is in 1983 in Japan uitgebracht.