In het laatste deel van deze serie interviews praat ik met de vijf leden van het ontwikkelingsteam die zich hebben beziggehouden met het geluid, het ontwerp en de planning van Wii Fit. Willen jullie je even voorstellen?
Ik ben Toru Minegishi van de afdeling Softwareontwikkeling van EAD. Ik hield me vooral bezig met de achtergrondmuziek van Wii Fit. Ik was eerder betrokken bij de ontwikkeling van het geluid van Animal Crossing en de Zelda-serie, en ik was de hoofdcomponist1 bij Twilight Princess2. 1 De hoofdcomponist heeft de leiding over het componeren en samenstellen van de muziek van een spel.
Ik ben Yohei Miyagawa, ook van de afdeling Softwareontwikkeling. Ik ben geluidsprogrammeur en bij Wii Fit had ik de leiding over het programmeren van de geluidseffecten. Mijn vorige project was Twilight Princess, waarbij ik vooral de geluidseffecten heb ontwikkeld.
Mijn naam is Yoshiyuki Oyama en ik ben ontwerper bij de afdeling Softwareontwikkeling. Tot dusver heb ik voornamelijk aan spellen uit de Zelda-serie gewerkt. Ik had de leiding over het personageontwerp voor Majora’s Mask en The Wind Waker, en over het ontwerpen van de vijanden in Twilight Princess. Bij Wii Fit werkte ik voor het eerst als ontwerpregisseur.
Ik ben Mari Shibata. Ik ben ook ontwerper bij de afdeling Softwareontwikkeling. Kort nadat ik bij Nintendo kwam, werd ik aan het Wii Fit-team toegevoegd en kreeg ik de leiding over het ontwerp van de driedimensionale achtergronden. Ik heb een klein uitstapje gemaakt om het 3D-ontwerp van Wii Sports en Wii Play te helpen ontwikkelen, maar ik kwam weer terug bij Wii Fit toen ik daarmee klaar was.
Mijn naam is Arisa Hosaka en ik ben de hoofdplanner bij de afdeling Softwareontwikkeling. Bij Wii Fit heb ik een aantal van de Balance Games gepland. Daarvoor had ik de leiding over de planning van Wii Play en daar weer voor schreef ik berichten voor Animal Crossing: Wild World3. 3 Animal Crossing: Wild World is een communicatiespel dat in maart 2006 in Europa voor de Nintendo DS werd uitgebracht.
De aanwezige heren zijn alle drie betrokken geweest bij de ontwikkeling van Zelda-spellen. Wat was jullie eerste reactie toen jullie opeens werd gevraagd om van het maken van Zelda-spellen over te stappen naar het maken van een spel waarmee gebruikers zich elke dag kunnen wegen?
De Zelda-spellen en Wii Fit liggen mijlenver uit elkaar, dus mijn eerste reactie was: “Dit wordt echt iets totaal anders.” Wel was ik al geïnteresseerd in lichaamsevenwicht, zelfs voordat ik aan de Zelda-spellen begon te werken.
Ik speel drums, waarbij je je armen en benen onafhankelijk van elkaar moet kunnen bewegen. Het is met andere woorden een instrument waarbij je goed in evenwicht moet zijn als je goed wilt spelen. Naarmate ik steeds serieuzer met drummen bezig was, raakte ik meer en meer geïnteresseerd in de bouw en het evenwicht van het menselijk lichaam. Als je bij mij thuis komt, zie je boekenplanken vol boeken hierover! (lacht)
Het is net alsof je voorbestemd was om aan Wii Fit te werken! (lacht) Ben je aan het Wii Fit-team toegevoegd omdat iemand van het ontwikkelingsteam van je interesse in evenwicht wist?
Ik heb niemand ooit over mijn interesse in evenwicht verteld, dus dit was puur toeval. Hoe dan ook, toen ik deze opdracht kreeg, dacht ik daarom wel gelijk dat het wat voor mij was. Bovendien had ik al aan spellen gewerkt als Talent Studio4 – niet een van Nintendo’s grootmachten, zoals Zelda – en ik dacht dat mijn ervaring met totaal verschillende projecten ervoor zou zorgen dat ik het Wii Fit-project onbevooroordeeld kon benaderen. 4 Talent Studio = Mario Artist: Talent Studio, een artistiek programma exclusief voor de 64DD van de Nintendo64 dat alleen in Japan werd uitgebracht.