In het derde deel van deze reeks wil ik graag de twee mannen interviewen die de leiding hadden over de ontwikkeling van Wii Fit. Zouden jullie je om te beginnen even willen voorstellen en kort jullie verantwoordelijkheden met betrekking tot Wii Fit willen omschrijven?
Ik ben Tadashi Sugiyama van de divisie Entertainment Analysis & Development en ik was de producer van deze software. Ik heb in het verleden spellen ontwikkeld, waaronder de Mario Kart-serie, dus dit project was op z’n zachtst gezegd behoorlijk anders! (lacht)
Sugiyama-san en ik kennen elkaar nog uit de tijd van het Nintendo Entertainment System. Hij deed de pixel art voor mijn eerste NES-spel. Ik weet alleen niet meer welk spel dat was! (lacht)
Mijn naam is Hiroshi Matsunaga en ik ben ook van de divisie Entertainment Analysis & Development. Ik was de hoofdregisseur van Wii Fit. Tot nog toe bestond mijn werk voornamelijk uit het ontwerpen van graphics, dus Wii Fit is mijn eerste ervaring met de algehele productie van een spel. Voordat ik aan dit project begon, werkte ik aan de animatie en andere visuele aspecten van Mario in Super Mario 64 DS1. 1 Super Mario 64 DS is een 3D-actiespel dat tegelijk met de Nintendo DS in december 2004 in Japan en in maart 2005 in Europa werd uitgebracht.
Ik kan me zo voorstellen dat jullie enigszins de weg kwijt waren toen jullie voor het eerst over het Wii Fit-project hoorden. Wat was jullie reactie toen Miyamoto-san jullie ineens vroeg een spel te maken waarin je jezelf dagelijks moet wegen?
Miyamoto-san wilde aanvankelijk de Wii uitbrengen in combinatie met verschillende softwarepakketten, waaronder een Sports Pack, een Party Pack en een Health Pack. Het Sports Pack groeide uit tot Wii Sports, het Party Pack tot Wii Play en het Health Pack werd Wii Fit. Hij had het indertijd over het gebruik van een weegschaal in combinatie met het Health Pack om gebruikers te stimuleren hun Wii-systeem minimaal één keer per dag aan te zetten. Ik dacht gewoon: oké, dat is best een leuk idee. Maar toen de ontwikkeling eenmaal van start ging, dacht ik: o nee, waar ben ik aan begonnen? (lacht)
Met spellen als Mario Kart weet je vanaf het begin dat Nintendo veel tijd en moeite gaat investeren om het spel te verkopen. Konden jullie je voorstellen, toen jullie aan Wii Fit begonnen, dat het spel zo veel aandacht zou krijgen?
Natuurlijk niet! (lacht) Dat zag ik helemaal niet gebeuren, aangezien ik in eerste instantie nadacht over de meest logische plaats om een weegschaal neer te zetten.
Aha, ik snap het. Je zou je dus in de badkamer wegen, de gegevens op een USB-stick opslaan en deze vervolgens meenemen naar je Wii naast je tv... Om eerlijk te zijn denk ik niet dat dat zou hebben gewerkt! (lacht)
In het begin moest ik echt diep nadenken. Er waren talloze beperkingen met betrekking tot het gebruik in een spel van een accessoire dat op een weegschaal lijkt, en ik kreeg gewoon geen goede ideeën.
Matsunaga-san, vertelde Miyamoto-san jou rond dezelfde tijd als Sugiyama-san dat je hiervoor software moest maken?