Dus omdat de herhaaldelijke pogingen om jullie ideeën met weegschaalfabrikanten te bespreken nergens toe leidden, besloten jullie het accessoire zelf te maken. Maar vervolgens verschoof de aandacht van een gewone weegschaal naar een accessoire dat zelfs je evenwicht kon meten, wat ongetwijfeld een groot keerpunt was voor het Wii Fit-project. In het vorige interview vertelde Sawano-san, de hardwareplanner, dat het idee voor een machine die evenwicht kon meten, was geïnspireerd door sumoworstelaars die zichzelf wegen op twee naast elkaar geplaatste weegschalen. Wanneer kwamen jullie, de softwareontwikkelaars, voor het eerst op het idee om evenwichtsmetingen te gebruiken?
Ik deed nogal wat onderzoek op het internet en ik ontdekte een seitai-methode3 voor een goede lichaamshouding waarbij twee weegschalen werden gebruikt. Niet lang daarna besprak ik het idee om evenwicht te meten met Miyamoto-san. 3 Seitai is een combinatie van acupressuur, chiropractie en voedingstherapie, ontworpen om het lichaam inwendig sterker te maken.
Dat is een interessant verhaal. Zowel jullie als het hardwareteam werd gevraagd iets te verzinnen met betrekking tot het gebruik van een weegschaal en jullie kwamen allebei met hetzelfde concept om evenwicht te meten. Het enige verschil was dat het hardwareteam het idee van sumoworstelen had afgeleid en het softwareteam van een seitai-therapie.
Precies. Toen had ik al begrepen dat een gewone weegschaal ons niets extra bood, dus dacht ik lang na over wat een accessoire dat op een weegschaal lijkt, nieuw en boeiend zou kunnen maken en zodoende kwam ik op het concept om evenwicht te meten. Zoals Miyamoto-san in het eerste deel van deze reeks interviews al vertelde, testten we vervolgens een programma dat het evenwicht berekende van iemand die op twee weegschalen stond, en dit als twee percentages op het scherm weergaf. Iedereen vond deze test echt leuk. Het viel absoluut niet mee om het evenwicht gelijk te verdelen; daar zou je natuurlijk een zenachtige concentratie voor nodig hebben. We besloten dat dit de ultieme uitdaging was en hebben het in Wii Fit gelaten als een verborgen optie.
Matsunaga-san, wat dacht je toen je hoorde dat je met het evenwichtsconcept moest werken?
Ik dacht dat dit onze doorbraak zou worden. Tot dan toe had ik mijn hersens gepijnigd om iets te bedenken rond het concept ‘gezondheid’ en stond ik open voor alle mogelijke ideeën.
Voordat we op het evenwichtsidee kwamen, waren alle ideeën afgewezen die we aan Miyamoto-san hadden voorgesteld. Het was zelfs zo erg dat sommige teamleden openlijk met elkaar ruzieden.
We hadden dus de grootste moeite om manieren te vinden om een accessoire dat op een weegschaal lijkt, in een spel te gebruiken en waren ons bewust geworden van de beperkingen doordat we alleen aan gewone weegschalen dachten. De stemming binnen het team was rond die tijd heel slecht en we waren steeds minder gemotiveerd. We zeiden zelfs tegen elkaar dat we het project zouden opgeven als het evenwichtsidee niets werd. Natuurlijk wisten we diep van binnen wel dat dit het idee was dat het project zou laten slagen! (lacht)
Het evenwichtsidee hield het team dus bij elkaar. We zijn die sumoworstelaars en seitai-therapeuten wel wat verschuldigd! (lacht) Maar waren jullie vanaf het begin echt zo overtuigd van het evenwichtsidee?
Toen we met het idee van de twee weegschalen speelden, had ik het gevoel dat er enorm veel potentie in dit evenwichtsidee zat. Het kostte ons ongeveer een week om het systeem te maken, maar daarna vielen de puzzelstukjes vrij snel op hun plaats.