Wii Sports Resort is niet ontwikkeld als op zichzelf staand spel, maar meer als onderdeel van een set, samen met Wii MotionPlus. Ik wil daarom twee interviews afnemen: één met het team dat verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de hardware en een tweede met het team achter de software. Ik begin met het hardwareteam. Zouden jullie je even willen voorstellen?
Mijn naam is Junji Takamoto en ik werk in Ontwikkelgroep 3 van de divisie voor geïntegreerd onderzoek en ontwikkeling. Ik was de projectleider voor de ontwikkeling van de hardware tijdens het Wii MotionPlus-project.
Dit is de tweede keer dat je deelneemt aan een Iwata vraagt-interview, sinds de oorspronkelijke interviews over Wii-hardware, toch?
Mijn naam is Noboru Wakitani en ik werk op dezelfde afdeling als Takamoto. Ik was verantwoordelijk voor het ontwerp van het mechanisme in dit project.
Mijn naam is Kuniaki Ito en ik werk in Ontwikkelgroep 2 van de divisie voor geïntegreerd onderzoek en ontwikkeling. Tijdens dit project was ik verantwoordelijk voor het elektrische circuit.
Mijn naam is Keizo Ota en ik werk op een andere afdeling dan alle anderen. Ik werk voor de divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment van de technische ontwikkelingsgroep. Ik had de leiding bij de ontwikkeling van de SDK voor dit project.
Ik moet even uitleggen dat de term SDK, waar Ota het zojuist over had, een afkorting is voor 'Software Development Kit'. Kun je in het kort even uitleggen wat dat precies is?
Je hebt gelijk. Het accessoire waar we het vandaag over hebben maakt gebruik van unieke en ongelofelijk interessante technieken, maar beschikt ook over de nodige eigenaardigheden. Ik moest dus met een heleboel ideeën komen om daarmee om te gaan.
We zullen daar zo meer over horen maar kun je me eerst vertellen hoe het idee voor Wii MotionPlus tot stand kwam en wanneer de ontwikkeling ervan begon?
Begin 2008 ging de ontwikkeling pas echt van start. Het was het hoofd van mijn afdeling, Genyo Takeda, die de bal aan het rollen bracht toen hij vroeg: 'Wat als we de Wii-afstandsbediening aansluiten op een gyrosensor1?"
1 Een gyrosensor is een meetinstrument dat bijvoorbeeld wordt gebruikt om hoeken en rotatiesnelheden te berekenen, en posities te regelen. Het woord gyro betekent ring of rotatie.