De Wii-afstandsbediening Plus is de revolutionaire controller van het Wii-systeem. Hij bevat een ingebouwde bewegingssensor en communiceert draadloos met de sensorbalk voor niet eerder vertoonde precisie en gebruiksgemak. Hij bevat tevens rumble-functionaliteit en ingebouwde speakers, waarmee je nog verder je favoriete spellen wordt ingetrokken.
Elk Wii-systeem wordt geleverd met een Wii-afstandsbediening Plus. Extra Wii-afstandsbedieningen zijn los verkrijgbaar (of als bundel met bijvoorbeeld Wii Sports Resort of FlingSmash). Verkrijgbaar in zwart, wit, blauw en roze.
De Wii-afstandsbediening Plus wordt gevoed door twee AA-batterijen (inbegrepen). Gebruik alleen aklaline-batterijen van hoge kwaliteit voor de beste spelervaring en lange levensduur van de batterijen.
Geniet van de Virtual Console-spellen zoals ze bedoeld waren. De Traditionele Controller smeedt de ontwerpcomponenten van alle klassieke Nintendo-Controllers, zoals die van de NES, Super Nintendo en Nintendo 64 tot één eenvoudige Controller.
De Traditionele Controller is met de Wii verbonden via een kort snoer. De Wii-afstandsbediening voorziet de Controller van een draadloze verbinding met het Wii-systeem.
De Traditionele Controller wordt vooral gebruikt voor het spelen van Virtual Console-spellen die via het Wii-winkelkanaal gedownload kunnen worden. Sommige Wii-diskspellen maken ook gebruik van de Traditionele Controller. Kijk op de achterkant van de verpakking van het Wii-spel om te zien bij welke spellen hij gebruikt kan worden.
De Traditionele Controller Pro is uitgerust met comfortabele handgrepen aan beide zijden en de ZL- en ZR-knoppen bevinden zich nu onder de L- en R-knoppen. Ook is er nu meer ruimte tussen de De L- en R-sticks en de draad die de controller met een Wii-afstandsbediening verbindt, komt nu uit de bovenkant van de controller.
De verbeterde indeling van de knoppen en de superieure handligging zijn een must voor veteranen van klassieke videospellen.
Het fenomeen van het actieve gamen, begonnen met Wii Sports, breidt zich nu uit naar al je lichaamsspieren. Dit dankzij het drukgevoelige Wii Balance Board. Dit bord is standaard is inbegrepen bij Wii Fit Plus. Het Wii Balance Board wordt gebruikt voor een heel scala aan erg leuke en dynamische activiteiten, zoals aerobics, yoga, spieren strekken en spellen spelen.
Het nieuwe Wii Speak-accessoire (gebundeld met Animal Crossing: Let's Go to the City of apart verkrijgbaar) is ontwikkeld voor gebruik in Animal Crossing: Let's Go to the City en het Wii Speak-kanaal en met dit accessoire lijkt het wel alsof je allemaal in dezelfde kamer bent. De microfoon wordt bovenop de sensorbalk bevestigd en pikt de gesprekken op van iedereen in de kamer. Als je het Animal Crossing-dorp van iemand anders bezoekt of contact maakt via het Wii Speak-kanaal, kun je naar hartelust kletsen.
Let op: het is niet langer mogelijk om het Wii Speak-kanaal te downloaden of deze over te zetten van de Wii naar de Wii U. Niet compatibel met Wii mini.
Het componentsnoer verbindt je Wii-systeem met je televisie, waardoor je van je favoriete spellen kunt genieten via het best mogelijke beeld.