Zet het systeem aan als je een spel wilt spelen en weer uit als je klaar bent. Zo ging dat altijd bij traditionele spelsystemen. De Wii daarentegen slaapt niet eens als je hem uit zet. In plaats daarvan gaat hij in de standby-stand, een stand met een laag stroomverbruik. In deze stand gebruikt de Wii ongeveer net zoveel energie als een kleine gloeilamp, terwijl hij toch een verbinding met internet in stand houdt. WiiConnect24 zorgt voor nieuwe gegevens, zelfs als de gebruikers slapen of niet thuis zijn. Dit resulteert in allerlei nieuwe ervaringen waarvan iedereen dagelijks kan genieten en legt de basis voor een levensstijl waarin de Wii deel uitmaakt van het dagelijks leven van het hele gezin.
Het Wii-prikbord, dat gemakkelijk bereikt kan worden vanuit het Wii-menu, is een van de toegangspunten van WiiConnect24. Niet alleen kan dit door het hele gezin gebruikt worden als prikbord, het stelt gebruikers ook in staat om foto's en berichten uit te wisselen met andere Wii-gebruikers. Naast deze communicatiegerichte mogelijkheden, maken bepaalde spellen ook gebruik van WiiConnect24 om je berichten uit spellen te sturen. Zo kun je informatie ontvangen over een evenement in Animal Crossing, op de hoogte blijven van MarioKart-wedstrijden of een uitdaging uit Big Brain Academy ontvangen van een vriend!