In the early days games started out without much story to them. As games have developed, both Sakaguchi-san and Sakamoto-san, have, in your respective capacities, moved in a more ‘storytelling’ direction. What was the original trigger that made you take the first step towards making ‘storytelling’ games, Sakaguchi-san?
The trigger for me was the Apple II5, which I used to play with when I was a student. I was playing all kinds of adventure games back then, and that’s when it struck me: ‘There are stories in computer games!’ . 5 The Apple II was a personal computer introduced by Apple Computer (as the company was then known) in 1977.
It was a culture shock... In fact it was a double culture shock, in the sense that these games also came from a western culture, having been made in America. After that I made a lot of games using my PC, all of them adventure games. From then on I had a strong desire to create games that contained stories. I wasn’t particularly aiming to do it professionally, though, and such a thing wasn’t really possible in any case.
In those days you couldn’t post things on the Internet or anything like that, so as places to tell your stories, games were perfect for you, Sakaguchi-san?
So your student hobby naturally led to your involvement with games that told stories?
I also started my video game career by sort of falling into a part-time job. At the start it was, indeed, an extension of playing. What about you on the other hand, Sakamoto-san? What sparked your interest in games that told stories?
My first experience with text-based adventure games was Portopia Renzoku Satsujin Jiken6 on the NES. 6 Portopia Renzoku Satsujin Jiken (‘The Port Pier Serial Murder Case’) was an adventure game published by Enix (as the company was then called). The PC version was released in 1983 and the NES version was released in November 1985 in Japan.
That was (Yuji) Horii-san’s7 first adventure game title, wasn’t it? 7 Yuji Horii is a game designer responsible for the development of the Dragon Quest series and other titles.
That’s right. My reaction when I played that game was exactly as Sakaguchi-san mentioned: ‘Games are capable of things like this...’. I thought the interactive part was really fun – choosing a command to elicit some kind of reaction – and there were parts where it felt like my emotions were really being controlled. I started thinking ‘I’d like to try making a game like this’. Around that time, before we made Tokimeki High School, my superior back then, Gunpei Yokoi-san8, came to me and said ‘we need to make a game with the title Famicom Shonen Tanteidan (Family Computer Youth Detective Group)’. I therefore started working on its development alongside another company. 8 During his time at Nintendo, the late Gunpei Yokoi worked on the development of game consoles such as the Game and Watch series and the Game Boy. He was also involved with the development of the R.O.B. and Dr. Mario.
Using the title as the starting point for a project... That’s really old-school! (laughs) That game was Famicom Tantei Club9, wasn’t it? 9 Famicom Tantei Club(“Famicom Detective Club”) was a series of adventure games released on the Family Computer Disk System and other consoles. The first game in the series was Famicom Tantei Club: Kieta Kokeisha (‘The Missing Heir’), which was released in Japan in 1988. The second game in the series, Ushiro ni Tatsu Shojo (‘The Girl Standing Behind’), was released in Japan in 1989.
It was, yes. I had an interest in text-based adventure games, so when I started working on the project I was thinking ‘I really want to do this’. It didn’t go very well at first, though, because the company we were working with hadn’t thought about creating something which focused on the development of the story. I personally thought it would be better to make something like Portopia Renzoku Satsujin Jiken, something with a tight story that would surprise players and take them through highs and lows of joy and sorrow. That’s why I went to my superior at the time and asked ‘can I try writing the scenario for this game?’
No, I didn’t. But the company I was working with had suggested a basic concept along the lines of: “The boy with no memory is actually...”. With that as my starting point, I thought ‘I wonder if I can think of some kind of story using this theme?’.