Of course, Metroid games aren’t the only ones I’ve developed. I’ve been involved in a variety of other games as well.
8 The first title in the WarioWare series was WarioWare, Inc..: Minigame Mania. It was an instant action game released for the Game Boy Advance in March 2003 in Japan.
WarioWare: Twisted!9 for the Game Boy Advance came to be because one of my engineers was asked to evaluate the gyrosensor and happened to test it as a microgame interface. Because what he created functioned so well, I immediately took the prototype to Mr. Iwata to show it off.
9 WarioWare: Twisted! was an instant action game for the Game Boy Advance, released in October 2004 in Japan. The cartridge was fitted with a rotation (gyro) sensor. It is the third title in the series.
The project’s starting point was the moment when Mr. Iwata placed the Game Boy Advance on a chair to test the part of the game where players play analogue records by spinning the unit. He spun the chair and muttered, “how idiotic…” This was the first WarioWare title that I worked on as the Producer.
WarioWare: Touched!10 was a Nintendo DS launch title. Its development period overlapped with that of “Twisted.” As a result, we rushed to assign a new director to this project, and a group was created to work on it. Consequently, everyone working on the project was new to the series, and in the beginning there was a lack of unified awareness among the staff of the WarioWare “tone” and “what made WarioWare funny”. I worked with the new director in selecting viable ideas and controlling the direction of the game.
10 WarioWare: Touched! was an instant action game for the Nintendo DS, released in December 2004 in Japan. It is the fourth title in the series.
This is WarioWare: Smooth Moves.11 The intent here was to make a game that could act as a flagship title for the Wii Remote controller, and it was released when Wii was launched. Like with the Nintendo DS, the gameplay was optimised using the Wii Remote but the fact that there was so much we could do was a disadvantage and there were problems with players finding it difficult to respond instantly to the game’s instructions. In response to this issue, we developed the “Forms”, which would indicate how the Wii Remote needed to be held before each upcoming microgame, without having to stop and take the player out of the game even for a moment. The fact that this game is as fun to watch others play as it is to play yourself was another appealing factor which we focused on with this console version of WarioWare.
11 WarioWare: Smooth Moves was an instant action game for the Wii, released in December 2006 in Japan. It is the fifth title in the series.
The latest title in the WarioWare series is WarioWare: D.I.Y12 for the Nintendo DS. It has a related WiiWare title, WarioWare: D.I.Y – Showcase13.
12 WarioWare: D.I.Y. is a software title for the Nintedo DS, released in April 2009 in Japan. Players can create their own microgames similar to the ones that had appeared in the WarioWare series.